Proč se Večerníček přesune na ČT2

Večerníček je tradicí České televize i celé české společnosti. Změna programu, na kterém se bude od ledna vysílat, proto vyvolala pochopitelný zájem veřejnosti a u některých až hysterickou reakci. Přitom se jedná o pouhý přesun z jednoho programu na druhý. Proto je nutné vysvětlit důvody.

Zaprvé není pravda, že se Večerníček přesouvá na ČT2 kvůli Událostem na ČT1, aby před nimi byl zařazen masovější pořad, který by jim dal lepší rozjezdovou rychlost, tedy přilákal víc diváků. Pokud ČT přesouvá Večerníčka na ČT2, nechce snížit jeho sledovanost. Očekáváme naopak, že si jej na ČT2 najde mnohem víc diváků. Pokud Večerníčka sleduje cca 400 až 500 tisíc diváků a ti by si jej zapnuli i na ČT2, sledovanost Dvojky se oproti dnešku až pětkrát zvýší! Na ČT2 tedy přesouváme atraktivnější pořad s vyšším diváckým potenciálem. Divák, co si zapne Večerníčka na ČT2, nebude moct sledovat ČT1. Pro ČT nula od nuly pojde.

Když tedy není důvodem podpora Událostí, proč ČT s Večerníčkem hýbe, ptáte se? Důvodem je jeho zastaralá programová dramaturgie a odliv nejmenších diváků od dětského vysílání České televize.

Zatímco v roce 2005 sledovalo Večerníčka téměř 60 % dětí ve věku 4 až 14 let, letos tomu bylo už méně než 25 %. Klesla rovněž sledovanost diváků starších 15 let: z 19 procent na 14. Když jsme analyzovali příčiny tohoto odlivu dětských diváků, podívali jsme se rovněž na odpolední dětské pásmo. A i tady jsme zaznamenali nižší zájem diváka než v minulosti. Zatímco před šesti lety sledovalo odpolední hodinové dětské vysílání téměř 45 % diváků ve věku 4 až 14 let, letos to bylo necelých 30 %. Počet dospělých diváků klesl za zmíněné období téměř o půlku: z 13 na 7,5 %.

Večerníček
Večerníček

U dětského pásma byl hlavním důvodem jeho posun ze čtvrté hodiny odpolední na třetí. Na rytmus rodinného života je to příliš brzy. V případě Večerníčka pak šlo o zastaralost jeho zařazení mezi nesouvisející pořady. Na jedné straně Černé ovce, na druhé losování sázek a pak Události. Takovou programovou nesourodost moderní divák těžko přijímá. V čase mezi 18. a 19. hodinou jsou u televizních obrazovek až 3 miliony lidí. Večerníček nedokázal oslovit víc než osminu. Pokud by v celkové sumě diváků Večerníčka byla polovina dětí ve věku 4 až 14 let, stále by to bylo slušné. To se ale nestalo.

Není to přitom tak, že by pohádky a dětské pořady na ČT děti nevyhledávaly. Vánoční vysílání je pravidelně masivně sledované a rovněž víkendové dětské ranní a dopolední vysílání si vede dobře. Ve všední dny se ale v posledních letech zvolila špatná strategie a rovněž některé pořady neodpovídají tomu, co od televize děti očekávají. Nyní už je minuta po dvanácté a řešení problému nejde odkládat.

Při uvažování o programovém schématu na rok 2012 se tak řešilo, jak pozvednout dětské odpolední vysílání a Večerníček. Dospěli jsme po mnoha analýzách k závěru, že Večerníček může digitalizaci a nástup nových programů přežít jen spojením s dětským pásmem a jeho posunutím na 17 hodin. Pro Večerníčka by zůstal stejný vysílací čas v 18:45 a děti by získaly delší vysílání, které jim nově víc vyhovuje. Na ČT2 tak vznikne 2,5hodinový blok.

Večerníček se stěhuje na ČT2
Večerníček se stěhuje na ČT2

Bude to lepší veřejná služba pro děti i jejich rodiče.

Někteří lidé píší a křičí: nesahejte nám na modlu, na tradici. Hlavně z nostalgie na vlastní dětství. ČT ale není muzeum, nýbrž živá televize, která musí progresivně reagovat na dění ve společnosti. Smyslem přesunu Večerníčka na ČT2 je získat zpět pro ČT silné postavení televize pro děti.

„Dvojka“ bude tedy večer patřit dětem. Pokud chcete Večerníčka, zapněte si jej tam. Ve stejný čas, jen na jiném programu.