Istanbul – metropole dopravního kolapsu

Způsob řízení auta v Turecku svádí mnohé cizince k neustálým komentářům. A i když si na ledacos zvyknete, jsou situace, které vás znovu a znovu uvádí v tichý nebo naopak neslušně hlasitě vyjádřený úžas.

Přijedete-li však autem do Istanbulu v půlce pátku, popojíždíte-li hodinu v zácpě před mostem přes Bospor, musíte-li město zpola přejet a pak ve večerní špičce někoho přivítat na vzdálenějším autobusovém nádraží a odvézt ho na další hodinu a půl vzdálené místo, už nemáte sílu ani žasnout, ani nadávat, ani dokonce troubit. Snažíte se jen dožít chvíle, kdy auto zamknete zvenčí a půjdete spát. Hlavní město Ankara také není na dopravní špunty (Francouzi skutečně často říkají „bouchons“) nijak skoupé, ale na slavnou 14timilionovou istanbulskou metropoli nemá. A není to jen subjektivní dojem. Pravidelná studie společnosti Tomtom, během které se na základě GPS měření srovnává „zácpovost“ v 58 velkých evropských městech, o tom také referuje.

Istanbul – most přes Bospor
Istanbul – most přes Bospor
Více fotek
  • Istanbul – most přes Bospor autor: Margarita Troševa, zdroj: Margarita Troševa http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4591/459002.jpg
  • Istanbul – most přes Bospor autor: Margarita Troševa, zdroj: Margarita Troševa http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4591/459003.jpg
  • Most přes Bospor v Istanbulu autor: Martin Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3134/313398.jpg
  • Istanbul autor: Martin Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3134/313400.jpg

Hlavním kritériem je rozdíl v době, za kterou projedete určitý úsek v hodinách bezproblémových a v hodinách dopravní špičky. Srovnání probíhá každý rok na několika různých tipech dopravních komunikací a sleduje zvlášť ranní a večerní špičku. Istanbul suverénně vede! V běžné denní zácpě dojedete ke svému cíli za o 57% delší dobu, než kdybyste tam jeli v příhodnější čas. Ranní špička dobu prodlužuje o 84% a večerní o celých 125%. To znamená, že pokud byste za plynulého provozu dojeli autem z práce domů za hodinu, v reálu vám to večer bude trvat dvě a čtvrt hodiny.

Na dálničních úsecích se zdržíte dokonce více než jinde. Je to dáno jak například plážemi, tak možností dostat se z jedné strany Bosporu na druhou autem jen po dvou mostech, před kterými samozřejmě doprava houstne. Nehod, které by zdržovaly, je na zdejší poměry překvapivě málo, ale pro mě nepochopitelných faktorů bude asi hodně. Hodinová trasa se v zácpě protáhne v průměru o další 64 minuty.

Istanbul
Istanbul

Pro srovnání – Praha byla podle citované studie loni na 121. místě s o 26% prodlouženou dobou cesty při běžných zácpách, o 60% v ranní a o 43% ve večerní špičce. Průměrně se běžná hodina jízdy proměnila v pražské špičce na 1 hodinu a 31 minut. Například pařížské „bouchons“ měly na svědomí prodloužení o 40 a londýnské o 32 minut. Ale vzhledem k počtu jejich obyvatel nemáme v tomto srovnání na co být pyšní.

Pohybujete-li se po Istanbulu jako turisté na vlastní pěst, zvolte pro přepravu městskou dopravu (autobusy, tramvaje, lanovky) nebo se vyhýbejte špičce, ať autem nebo taxíkem. Ve zdejším rumrajchu to však zcela účinně stejně nejde.