Facebook vyhoví novým nařízením EU, cílená reklama však zůstane

Facebook se začal dotazovat svých uživatelů, zda může v jejich fotografiích a videích používat technologii pro rozpoznávání obličeje, zda chtějí i nadále sdílet informace ze svých profilů anebo si přejí, aby se jim zobrazovaly reklamy cílené na jejich zájmy. Společnost tak reaguje na nová pravidla ochrany osobních údajů (GDPR) v Evropské unii, která vstoupí v platnost 25. května. Úplné vyřazení cíleného marketingu však prý nebude možné.

„Nežádáme o nová práva shromažďovat, využívat nebo sdílet vaše data na Facebooku a nadále se zavazujeme neprodávat informace o vás inzerentům ani jiným partnerům,“ uvedl Facebook na svém blogu.

Nicméně zástupce ředitele pro bezpečnost Facebooku Rob Sherman podle agentury Reuters prohlásil, že i když společnost bude evropské uživatele žádat o povolení způsobů užívání jejich dat, úplně škrtnout cílený marketing možné nebude.

„Facebook je služba podporovaná reklamou, uživatelé budou moci trochu omezit údaje, které inzerenti používají, ale všechny reklamy na Facebooku jsou do jisté míry cílené a to samé platí pro offline reklamu,“ řekl Sherman a dodal, že lidé si také mohou vybrat nemít účet na Facebooku.

Vzhledem k současnému skandálu kolem přístupu poradenské společnosti Cambridge Analytica k datům Facebooku je tento krok sociální sítě poněkud kontroverzní, píše server BBC. „Biometrická identifikace a sledování miliardy fotografií na platformě prohlubuje uživatelská rizika,“ uvedl Silkie Carlo, ředitel britské skupiny občanských svobod Big Brother Watch. Facebook má podle něho nyní povinnost prokázat, že se naučil respektovat zákon, ne dokázat, že může dostat své schopnosti kontroly na novou úroveň.

Facebook nyní začíná žádat o souhlas uživatele z Evropské unie, postupně se pak obrátí na uživatele na celém světě. 

  • V návaznosti na aféru kolem Cambridge Analytica se na sociální síti Twitter pod hashtagem #DeleteFacebook objevila výzva, která pobízela k mazání facebookových účtů, a na řadě serverů se také objevily návody, jak svůj účet ze sítě definitivně odstranit.
  • Pod stejným tagem se začaly objevovat tisíce příspěvků, které uživatele vyzývají ke smazání facebookových účtů. Ke kampani se připojil i Brian Acton – zakladatel chatovací aplikace WhatsApp. Tu Facebook koupil v roce 2014 za 19 miliard dolarů.
  • Nyní se podle průzkumu společnosti Creative Strategies , která se zaměřuje na trh v USA, ukázalo, že část uživatelů Facebooku se výzvou skutečně řídila – účet si zrušilo 9 % amerických uživatelů, 17 % si mělo odinstalovat aplikaci z mobilního telefonu. Carolina Milanesi, analytička společnosti Creative Strategies také uvedla, že toto číslo nemusí být konečné.

Facebook může být v Rusku zablokován, pokud nesplní požadavky

Zatímco s novými evropskými pravidly se Facebook vypořádal, ruský úřad pro dozor nad internetem a komunikacemi Roskomnadzor varoval, že síť zablokuje, pokud nesplní ruské požadavky. V rozhovoru pro deník Izvestija to prohlásil šéf Roskomnadzoru Alexandr Žarov. Klíčovou ruskou podmínkou je povinnost data o ruských uživatelích ukládat v Rusku, nikoli v zahraničí.

„Ve společnosti provedeme před koncem roku 2018 kontrolu, neboť existuje několik podmínek, které musí být splněny,“ řekl Žarov. Vedle přesunu databází o ruských uživatelích se zmínil také o nutnosti, aby firma Facebook, která stejnojmennou síť provozuje, odstranila veškerý nelegální obsah.

Žarov prohlásil, že Facebook v plnění požadavků výrazně zaostává. „Pokud nebude vše zavedeno, případně pokud nebude ruská vláda o jejich záměrech podniknout nezbytné kroky informována, pak se otázka zablokování stane zcela jistě aktuální,“ varoval.

Roskomnadzor se s představiteli Facebooku v pravidelných půlročních intervalech setkává. Poslední jednání se konalo letos v únoru. Roskomnadzor po provozovateli sociální sítě nově žádá také vysvětlení, proč odpojil účty některých ruských médií. Souvisí to s nedávným oznámením provozovatele, že smazal několik stovek profilů spojených se skupinou Rusů, které americké úřady obvinily z pokusů ovlivnit volby v USA.

Varování společnosti Facebook přišlo dva dny poté, co Roskomnadzor nařídil zablokovat šifrovanou komunikační službu telegram, která má na 200 milionů uživatelů. Zablokování služby je odpovědí úřadů na její odmítnutí poskytnout ruské tajné službě klíče k rozšifrování komunikace mezi uživateli.