Podnikatel Zach se stal většinovým vlastníkem televize Prima

Většinovým vlastníkem televize Prima se stal podnikatel Ivan Zach. Společně s Vladimírem Komárem koupil od švédské Modern Times Group (MTG) poloviční podíl ve skupině Prima Group za 237,4 milionu eur, což je v přepočtu 6,4 miliardy korun. Vyplývá to z informací, které ve středu zveřejnila MTG a Prima Group. Zach dosud v Primě vlastnil prostřednictvím GES Group poloviční podíl. 

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Michal Krumphanzl

Aktuální nákup proběhl prostřednictvím společnosti Denemo Media, která byla do obchodního rejstříku zapsána před týdnem. Jde o společný podnik mezi Komárovou skupinou Alphaduct, která vlastní 75 procent firmy, a Zachovým GES MEDIA ASSET s podílem 25 procent. Komár například loni v říjnu prodal stoprocentní podíl v Karlovarské Korunní skupině Arca Capital slovenského finančníka Pavola Krúpy.

O prodeji Primy média spekulovala delší dobu, mezi možnými kupci se objevovala i jména ministra financí Andreje Babiše či podnikatele Petra Kellnera. Dohodu ještě musejí schválit antimonopolní úřady, její dokončení se čeká v prvním čtvrtletí.

MTG koupila poloviční podíl v FTV Prima Holding v roce 2005 za 87 milionů eur. Celková návratnost investice, včetně dividend a prodejní ceny, by měla v průměru dosáhnout 1,6 miliardy švédských korun (4,6 miliardy korun). 

MTG usiluje o přeměnu z tradiční vysílací společnosti na firmu s aktivitami v oblasti digitální zábavy. Předloni výrazně změnila způsob fungování, když začala kupovat většinové podíly v řadě digitálních podniků a zároveň prodala některé aktivity ve Švédsku, v Maďarsku a v Rusku a měnila organizační strukturu. Zisk z prodeje Primy chce MTG použít na zvýšení svého podílu ve firmě InnoGames. 

Lepší domácí investor znalý branže než zahraniční, míní analytik

„Obecně platí, že pokud je většinovým vlastníkem lokální investor znalý branže, je to pro společnost lepší než majitel zahraniční. A pokud firma nepřichází odchodem zahraničního investora o kapitál, tak by neměl být ohrožen ani její budoucí růst,“ řekl ČTK analytik společnosti Chytrý Honza František Bostl.

Prima byla podle něj pro GES kvalitním aktivem v portfoliu, které ročně generovalo nemalé dividendy. „Je ale pravda, že televizní média každým rokem ztrácejí ,půdu pod nohama‘ kvůli internetu a on-line vysílání, které každým rokem ukrajuje z reklamního trhu více a více,“ dodal.

Ředitel společnosti Incomming Ventures Michal Mička upozornil na to, že za posledních 12 měsíců Prima generovala více než půlmiliardový provozní zisk. Pro GES je tato investice podle něj výhodná nejen kvůli příjmům, ale také z důvodu vlastnických práv.

Budoucnost a potenciál vidí Mička ve větším propojení světa televize a e-commerce. Dobře dostupný obsah nejen na internetu, ale také přímo v televizi, může přinést další vlnu zákazníků pro obchody ze světa e-commerce. Při konstantním zdražování televizního času jde také o další kanál k přilákání potenciálních inzerentů, podotkl.

Mediální odborník Jan Potůček míní, že vzhledem k dalším podnikatelským aktivitám a zájmům Zacha to může znamenat větší tlak na zpravodajství Primy, zejména v období před sněmovními a prezidentskými volbami.

Prima vysílá od roku 1993

Televize Prima vysílá v Česku od června 1993, tehdy to bylo pod názvem Premiéra. Její rozjezd zbrzdil nástup konkurenční televize Nova v roce 1994. 

Loňská sledovanost kanálů Primy byla podle Asociace televizních organizací (ATO) zhruba 21 procent diváků starších 15 let. Programy České televize sledovalo zhruba 31 procent diváků, kanály televize Nova pak zhruba 29 procent diváků starších 15 let.

Za rok 2015 skupina FTV Prima zvýšila zisk o 48 procent na 298,3 milionu korun. Tržby stouply o sedm procent na 2,8 miliardy korun.