Kompromitující nahrávku proti Forejtovi koupilo víc českých médií

Nahrávku ze soukromí bývalého hradního protokoláře Jindřicha Forejta koupilo od překupníků víc českých médií, než se v týdnu tvrdilo. Sám se k tomu přiznal jen server Hlídací pes. Reportéři z pořadu Newsroom ČT24 ale zjistili, že ji pořídilo například také vydavatelství Empresa Media, pod které spadá třeba časopis Týden. A ani to zřejmě není konečný seznam. Více informací přinesly pořady 168 hodin a Newsroom ČT24.

Video 168 hodin
video

Reportáž Jana Nováka o vyplouvajících detailech kauzy kolem Jindřicha Forejta

V týdnu se ředitel protokolu Pražského hradu Jindřich Forejt vzdal svého postu. Učinil tak z osobních a zdravotních důvodů. Média v té době také upozornila na existenci kompromitujícího videa, na kterém je údajně Forejt zachycen při užívání drog. 

Server Hlídací pes video koupil za 35 tisíc korun. Z nahrávky publikoval několik fotografií, celé video zveřejnit odmítl. Autentičnost záběrů se nepodařilo ověřit. Ke zveřejnění se rozhodl proto, že obsah videa vyhodnotil jako bezpečnostní riziko.

„Je to konzumace tvrdých drog, je to využívání eskortních služeb, je to řešení pracovních záležitostí před lidmi, kteří jsou tam za úplatu, za peníze. Řešení pracovních věcí v okamžiku konzumace drog,“ uvedl spoluzakladatel Hlídacího psa Ondřej Neumann.

Jaroslav Spurný z týdeníku Respekt:

Zda toto video stojí za Forejtovými osobními důvody k odchodu, Hrad odmítl komentovat. Prezident Miloš Zeman označil lidi, kteří natočili kompromitující materiál, za špínu, stejně jako ty, kteří si video koupili.

Podle Neumanna si Hlídací pes uvědomuje, že je to hraniční situace, a koupi videa dlouze zvažoval. „My jsme šli po informaci, a abychom ji mohli zveřejnit, tak jsme museli video koupit. To jsme se rozhodli koupit v okamžiku, kdy jsme viděli, že tam dochází ke konzumaci tvrdých drog. Chtěli jsme vědět víc,“ přiblížil Neumann.

„Jedna z našich motivací byla probudit bezpečnostní složky, protože tady dva měsíce někdo nabízí toto video a bezpečnostní složky nekonaly. Co dělá bezpečnost Hradu, co dělá NBÚ?“ dodal Neumann. 

Spoluzakladatel Hlídacího psa Ondřej Neumann:

Bulvární novinář Pavel Novotný tvrdí, že ví o třech čtyřech redakcích, které nahrávku v tuto chvíli mají. Tyto nahrávky se podle Novotného využívají jenom v případě, kdy si chce někdo někoho držet od těla. „Sám jsem jako šéfredaktor zdědil několik trezorových věcí, o kterých jsem věděl, že dotyčný už po mně nikdy nepůjde,“ přiblížil.

Kdo za nahrávkou stojí?

Záběry podle zjištění reportéra ČT Jana Nováka natočil ve Forejtově bytě jakýsi Bohouš. Dle všeho distributor drog, kuplíř, mužský prostitut a pornoherec. „Je to člověk, který funguje v eskort servisu v Lounech nebo se vyskytuje kolem Loun, v tomto kraji, seděl v Mnichově, byl odsouzen, tuším, na šest let za loupežné přepadení,“ uvedl investigativní reportér Českého rozhlasu Janek Kroupa.

Novinářům pak materiál nabízel k prodeji prostředník Miloslav. Tvrdí, že protokolář dlužil dealerovi peníze, a proto zkusil na nahrávce vydělat přes novináře. „Na jednu stranu je to absurdní, na druhou stranu to je prostě opravdu tak jednoduchý. Bylo to opravdu z čistě finančních důvodů,“ uvedl zmíněný Miloslav. 

Videa koupila údajně další dvě média

Kupců ale podle tvrzení prostředníka Miloslava bylo víc. „21. října si zástupci Mafry koupili toto video za 160 tisíc,“ tvrdí. Vydavatelství Mafra, které patří vicepremiérovi Andreji Babišovi, se k vlastnictví videa ani na přímý dotaz ČT nevyjádřilo. Televize Barrandov mediální společnosti Empresa naopak to, že video má, otevřeně přiznala. „Ti to koupili za 150 tisíc,“ tvrdí prostředník Miloslav. 

„My jsme tu nahrávku získali. Prvně jsme si samozřejmě zjišťovali lidi, kteří nám to prodali. Známe jména, důvody, historii,“ uvedl výkonný ředitel Empresa Media Daniel Köppl. „Zajímalo nás, co tam je. A je to věc, kterou jsme chtěli jako zdroj vyhodnotit. A neměli jsme důvod s tím jakkoliv dál pracovat,“ dodal.

Z rozhovorů se zástupci dalších médií vyplývá, že nabídku kompromitujícího videa dostalo víc redakcí.

Šéfredaktor Seznam Zprávy Jakub Unger zmínil, že jim nabídka přišla v týdnu, kdy vrcholila aféra Jiřího Bradyho. Nabídek tohoto typu podle něj přistane do e-mailu každý týden mnoho. „Nemyslíme, že zveřejnění takového videa je ve veřejném zájmu. To samozřejmě může pomoci nějakému malému, neznámému webu k větší sledovanosti, ale to ještě není veřejný zájem,“ dodal.

Video Newsroom ČT24
video

Newsroom ČT24 s novináři a dalšími hosty ke kauze kolem Forejta

Šéfredaktor Blesku Radek Lain pak přiblížil, že byli kontaktováni začátkem října. „Kontakt byl velmi rychlý a pro nás se ukázal velmi nedůvěryhodný, proto jsme ani nepřemýšleli, že bychom videomateriál koupili,“ doplnil. Sledoval pak cestu videa po trhu a čekal, jestli se najde někdo, kdo to video zveřejní. „Nikdy by mě nenapadlo, že to bude nezisková organizace Hlídací pes,“ dodal.

„Nabídku jsme dostali a rozhodli jsme se ji neakceptovat bez ohledu na cenu, která za ni byla požadována,“ uvedla Sabina Slonková z Neovlivní.cz. „Jsou tam informace, které žádným způsobem neohrožují bezpečnost státu, ale jsou velmi intimního charakteru té dané osoby,“ řekla. „Druhá věc je, na co upozorňují právníci, v tomto případu nemáte šanci ověřit autenticitu toho, co na videu je,“ doplnila.

„Jsem přesvědčen, že o tom věděli i na Hradě. Jeden vysoce postavený politik mi řekl, že byla nabízena i politickým stranám,“ uvedl šéfredaktor Echo24.cz Dalibor Balšínek.