Informovat ze všech úhlů pohledu? Díky technice to jde snadno

Jeden z ideálních cílů žurnalistiky: přinášet pohledy na události ze všech možných úhlů – a ještě umožnit každému, aby si vybral ten svůj. Na podobnou ideu dosud myslely hlavně novinářské normy a kodexy. Díky technickým novinkách je to přitom vlastně reálnější a jednodušší, než by se čekalo…

Nejen co, ale hlavně jak sledovat. Stále důležitější otázka nejen pro současné konzumenty médií, ale i samotné novináře. Ti začínají častěji zkoušet natáčení s technologií známou jako VR 360. Zmíněná písmena jsou zkratkou pro výraz virtual reality, číslo pak značí možnost natáčet obraz libovolně o 360 stupňů (ve skutečnosti to platí o vodorovném i vertikálním pohybu, příhodnější by tedy bylo 720 stupňů).

Natáčení tzv. 360stupňových videí tedy umožňuje následné prohlížení zachyceného okolí ve všech možných úhlech a směrech. Vše začalo jako hrátky technických nadšenců a posléze našlo uplatnění ve vojenských a satelitních projektech. Snímání ve všech směrech se ale stává atraktivní formou i pro novináře.

K médiím, které klasický objektiv už poněkud limituje, se přidal také mezinárodní kanál Euronews – vysílatel s jedním z nejvyšších diváckých dosahů v Evropě, 360stupňová videa už nabízí na svém webu, Facebooku nebo profilu na YouTube.

Na práci štábů se toho přitom zdánlivě příliš nemění. K natočení videa stačí uzpůsobená kamera, sledování a obsluhu pak obstará klasický počítač s posuvnou myší, mobily či tablety s dotykovými displeji, ale i speciální brýle. Právě s těmi se nyní podrobněji seznámili novináři tvořící pro panevropský kanál Euronews. Technologie se už vyzkoušela v terénu i ve studiích – třeba natočené rozhovory je tak možné sledovat i tak, jak je kamery většinou nezabírají – tedy i se zachyceným zákulisím a štábem.

Speciální kamera v olympijském areálu Diodoro
Zdroj: ČTK/AP
Globální média si 360stupňových videí začala ve větší míře všímat teprve loni na jaře. Ostatně právě tehdy službu zpřístupnil i server YouTube. Mezi průkopníky patří i slavné mediální značky typu britské BBC. S novou technologií se namátkou podívala mezi běžence v Calais i vědce ve středisku CERN. Sportovním fanouškům zase nabídla vybraná klání během olympijských her v Riu.

Objektivy katarské Al Jazeery už loni divákům umožnily zkoumat zblízka procesí při velké pouti v Mekce. Podobnou možnost – tentokrát při jednom z mítinků prezidentské kampaně – zase uživatelům nabídl deník New York Times.

Video Newsroom ČT24
video

Newsroom ČT24