Sociální sítě mají pro politiky nové tipy: Na Facebooku a Twitteru hlavně živě

Facebook, Twitter ale třeba i Instagram jsou pro politiky skvělým marketingovým nástrojem, kterým mohou oslovit nemalé množství lidí. Naposledy politici na sociálních sítích objevili kouzlo živých přenosů. A zdaleka nejde jen o americkou volební kampaň, skrze Facebook si s lidmi povídal i slovenský prezident Andrej Kiska.

Andrej Kiska a jeho první stream přes Facebook Live
Zdroj: Facebook/Andrej Kiska

„Tady většinou času sedávám. Jak vidíte, tak se nedá říct, že bych byl velmi pořádkumilovný.“ Těmito slovy začíná Andrej Kiska své první streamované video přes Facebook Live. Přes velmi civilní začátek, kdy ukazuje svou kancelář, fotky dětí i svou sekretářku, ale opět zasedá za stůl k otázkám voličů, kterým v reálném čase odpovídá.

Slovenský prezident se tak připojil k zejména americkým politikům, kteří objevili potenciál živých přenosů a neváhají ho využít. Ostatně i samotný Facebook ve svých tipech pro politiky a jejich kampaně radí – přijďte s projevem, odpovídejte na otázky nebo prostě svým fanouškům ukažte, co se právě teď děje - a to všechno živě.

Tipy Facebooku pro politiky
Zdroj: Facebook

Těmito radami se řídil například současný kanadský premiér Justin Trudeau. Ten v rámci své kampaně použil živý přenos na Facebooku k tomu, aby lidem vysvětlil svůj volební program. A aplikaci Mentions, jejíž součástí je právě Facebook Live, už stihla vyzkoušet vedle Kisky i další středoevropská hlava státu – polský prezident Andrzej Duda.

Streamovaná videa ale zatím nacházejí největší odezvu u amerických politiků a výjimkou není ani prezident Barack Obama. Ten má ostatně videí, a to nejen těch živě přenášených, na svém Facebooku desítky. Když si v listopadu zakládal svůj účet, tak prvním příspěvkem bylo právě video.

Video, které bylo v rámci Facebook Live přenášeno živě, nezmizí. Zůstane na Timeline daného uživatelé a lidé si ho tak mohou přehrát, kolikrát chtějí. Na Twitteru to ale funguje opačně.

Na Twitteru jenom jeden den

Ještě před Facebookem ale začal živá videa přenášet Twitter, a to prostřednictvím aplikace Periscope. Jeho uživatelé mohou zpřístupnit svoje streamy pro opakované přehrání pouze po dobu 24 hodin. Toto časové omezení ale lze obejít - ti, kteří vysílají, si mohou uložit záznam do svého vlastního telefonu.

A je to také Periscope, který se stal součástí předvolebního prezidentského boje ve Spojených státech. Využívají ho oba favorité, Hillary Clintonová i Donald Trump. Oba si totiž uvědomují, že sociální sítě jsou něco jiného než předvolební mítink – mohou zde ukázat svou civilnější tvář a získat tak sympatie dalších případných voličů.

Ne náhodou se ostatně všem politickým lídrům, a zdaleka ne jen těm americkým, starají o sociální sítě početné týmy odborníků. Ti totiž vědí, co chtějí lidé vidět a slyšet.

Ne vždy se ale politikovi živý přenos povede. Nedávno se o tom přesvědčil francouzský prezident Francois Hollande, když navštívil oděvní firmu na pařížském předměstí Saint-Denis. Během toho, kdy s bavil s jejími zaměstnanci, ho jeden z členů jeho týmu natáčel a živě přenášel přes Periscope.

Problém ale nastal ve chvíli, kdy se u videa začaly objevovat komentáře diváků. Ty totiž prezidenta vůbec nešetřily a řada z nich byla i vulgárních.

A co politici v Česku?

Václav Štětka ze skupiny PolCoRe (Political Communication Research Group) na FSV UK upozorňuje na to, že ve využívání nových médií v rámci volebního marketingu se česká politika většinou inspiruje v zahraničí a obzvlášť ve Spojených státech. Dá se tedy očekávat, že živé streamy doputují i k našim politikům.

„V USA i celosvětově je pro tyto účely nejvíce využívaná aplikace Periscope, jejímuž masivnějšímu prosazení v Česku zatím brání stále ještě velmi nízká penetrace sítě Twitter, na které aplikace běží. Lze tedy očekávat, že čeští politici a politické strany se budou spíše ohlížet po možnostech využití konkurenční mobilní aplikace, kterou v současnosti zavádí Facebook,“ dodává Štětka.

A i když živé streamy politikům ne vždy nasbírají plusové body, příkladem může být už zmiňovaný Hollande, je to pořád velmi účinný marketingový nástroj. Teď už je tedy jenom otázkou času, kdo bude mezi českými politiky ten průkopník a na Periscopu nebo Facebooku Live zmáčkne tlačítko „Zahájit vysílání“.

Více novinek ze světa médií přinesl pořad Newsroom ČT24. 

Video Newsroom ČT24
video

Newsroom ČT24