Novinky a trendy na sociálních sítích

Sociální sítě v roce 2015 nezaznamenaly jen velké události, ale také technické změny. Reklamy zaplavily Instagram, Twitter spustil ankety, na Facebooku se zase hromadně měnily profilové fotky. Rozšířilo se také sdílení videí.

Největší sociální síť Facebook prošla v roce 2015 hned několika změnami. Uživatelé je mohli zaznamenat například v červnu, kdy celou sociální síť zaplavily profilové fotky s duhovým filtrem. Stalo se tak poté, co Nejvyšší soud v USA povolil manželství homosexuálů ve všech 50 státech. Profilové fotky si lidé hromadně měnily také po tragických událostech v Paříži, kdy si během 24 hodin na podporu obětí útoku fotku změnila více než 1 miliarda uživatelů. Nejnověji mohli uživatelé změny zaznamenat při premiéře sedmého dílu Star Wars, kdy si do profilovek mohli přidat efekt světelného meče.

Nezůstalo ovšem jen u fotek. U vybraného vzorku uživatelů z Velké Británie a Kalifornie byla již spuštěna možnost nastavit si videosekvenci místo statického profilového obrázku. Novinku – tzv. „Reactions“ si pro změnu vyzkoušeli uživatelé v Irsku a Španělsku. Místo klasického tlačítka „like“ jim Facebook poskytl sedm ikon pro vyjádření různých emocí – mimo jiné vztek, lítost, smutek nebo překvapení. Nové využití dostala také aplikace Safety check, která byla dosud dostupná pouze v oblastech zasažených přírodními katastrofami. Po pařížských útocích mohli uživatelé největší sociální sítě pomocí této aplikace dát vědět svým blízkým, že jsou v pořádku a v bezpečí.

Facebook rovněž rozšiřuje testování svého streamování videí, služby Facebook Live. Zatím ji testovala jen hrstka celebrit, ale zájem Facebooku se obrací k ověřeným stránkám značek i k vybraným běžným americkým uživatelům. Na rozdíl od například Periscopu by živé video mělo zůstat trvale na stránce. Možnost živého sdílení videa bude zatím i nadále dostupná pouze přes facebookovou aplikaci pro operační systém iOS. V průběhu streamování videa je možno zjistit počet sledujících, jména přátel, kteří video sledují a samozřejmě komentáře v reálném čase.

V roce 2015 Twitter umožnil sdílení videí. Nejprve mohli uživatelé telefonů s operačními systémy iOs nebo Android natočit a připojit video ke svému tweetu, nyní je již možné video připojit i přes webové rozhraní. Omezeno je délkou 30 vteřin a velikostí 512 MB. Twitter nabízí i jednoduchý editor, kde je možno videa na 30 sekund zkrátit.

Nová funkce Twitteru nazvaná Moments, která zatím funguje pouze v USA, vyhledává klíčové události a témata, a to bez nutnosti autory tweetů přímo sledovat. Možnost sledování naopak je u konkrétních momentů. Získáte tak kompletní přehled o událostech včetně fotografií a videí k danému tématu. Konkrétní moment je vždy stručně popsán a pod ním následují tweety, vybírané editory ve spolupráci s testovacími partnery, kterými jsou zástupci různých světových médií.

Ke konci roku Twitter zavedl možnost ankety o dvou možnostech. Službu nazval Poll. Hlasování je zveřejněno 24 hodin. Podle uživatelů má ovšem funkce mnoho nedokonalostí, někteří uživatelé například možnosti nevidí, pokud tweet nerozkliknou, nebo se hlasování neukazuje v alternativních klientech. Hlasující také nevidí výsledek dříve, než sami odhlasují.

Fotografická sociální síť letos přišla o svou nejtypičtější představitelku – čtvercovou fotografii. Nově mohou uživatelé nahrávat i obrázky v původním obdélníkovém formátu. Fotky je rovněž možno posílat v přímých zprávách, tzv. Direct messages. Novinkou je také to, že uživatelé této sítě ve svém feedu naleznou od 30. září reklamní sdělení.