Boj proti terorismu ovládal sociální sítě 2015

Sociálním sítím v roce 2015 dominovaly tragické útoky v Paříži, boj proti Islámskému státu a uprchlická krize. Ročenková videa spolu se seznamy nejvýraznějších událostí roku 2015 vydal mimo jiné Facebook, Twitter i Youtube.

 

V uplynulém roce na sítích převládaly lidské příběhy a tragédie, počínaje lednovými útoky na redakci Charlie Hebdo, listopadovými útoky v Paříži nebo protesty v americkém Baltimoru. Mezi 10 nejčastěji diskutovanými tématy se objevil rovněž boj proti Islámskému státu, válka v Sýrii a téma uprchlické krize.

V žebříčku, který byl Facebookem sestaven na základě dat o nejčastěji zmiňovaných tématech od 1. ledna do 1. prosince 2015, se ale neumístily pouze tragické události. Na seznamu lze nalézt americký Super Bowl, sňatky osob stejného pohlaví, plánované rodičovství nebo nadcházející premiéru sedmého dílu filmové ságy Star Wars.

Zatímco na Instagramu jako nejoblíbenější fotografie roku 2015 figurují snímky celebrit, Facebook vydal seznam nejčastěji diskutovaných témat. Na prvním místě se, i vzhledem k aktuálním a na sociálních sítích často komentovaným výrokům republikána Donalda Trumpa, umístily prezidentské volby v USA.

Facebook navázal i na svou aplikaci „V tento den“, která uživatelům připomíná obsah, který na síti sdíleli v určitém dni v roce. V podobném vizuálním stylu zpracoval ročenkové video, které shrnuje nejvýraznější události celého roku – od hojně sdílené a diskutované fotografie zlato-bílých/modro-černých šatů, známých také jako Dressgate, až po významné budovy po celém světě nasvícené francouzskou trikolorou na počest obětí útoků v Paříži.

Mezi důležitými tématy se objevují také články označené hashtagem #IStandWithAhmed na podporu mladého studenta z Texasu. Ten byl zatčen poté, co do školy přinesl vlastnoručně sestrojený budík. Chlapce příspěvkem na Twitteru podpořil i americký prezident Barrack Obama. Celé video je zakončené výstižným závěrečným titulkem „Let's stand together in 2016“.

Ročenku vydala také sociální síť Twitter, která formou videa a tematické webové stránky shrnula nejvýraznější a nejvlivnější hashtagy, resp. klíčová slova, mezi které patřily #PrayForParis a #JeSuisCharlie odkazující k událostem v Paříži, hashtag #LoveWins, který se vázal k rozhodnutí legalizace sňatků osob stejného pohlaví v USA nebo hashtag #RefugeesWelcome, který shrnuje příspěvky spojené s uprchlickou krizí.

Youtube do své ročenky zakomponoval odkazy na populární videa, osobnosti a hudbu. Ve videu tak lze nalézt narážku například na divácky oblíbenou reklamu s Jean-Claude van Dammem a další pop-kulturní odkazy, shrnující dění v uplynulém roce.

Obdobný žebříček zveřejnila i společnost Google v rámci každoročního průzkumu YouTube Rewind. Z výzkumu vyplynulo, že český Youtube v roce 2015 jasně ovládla reklamní kampaň Fofola. Ta v průzkumu obsadila se svými virálními videi první čtyři příčky žebříčku nejúspěšnějších virálních videí roku.