Velká světová média budou publikovat zprávy přímo na Facebooku

Sociální síť Facebook uzavřela dohodu s významnými světovými médii, že budou publikovat svoje zprávy na speciální facebookové platformě. Média si od toho slibují hlavně větší zásah u mladých; Facebook chce zase zabránit přelévání uživatelů na cizí weby. Kdo bude ve finále tahat za kratší konec, není zatím jasné. „Někteří si myslí, že to způsobí převrat v žurnalistice. Jiní jsou přesvědčeni, že to může být začátek jejího konce,“ poznamenal k tomu jeden z účastníků projektu, deník The New York Times.

Pro partnerství s Facebookem se rozhodlo celkem devět médií ze Spojených států, Velké Británie a Německa. Patří k nim BBC News, The New York Times, Bild, National Geographic, BuzzFeed, NBC News, The Atlantic, The Guardian a Der Spiegel.

Společnosti souhlasily s tím, že budou zveřejňovat některé zprávy přímo prostřednictvím mobilní aplikace Facebooku. Umožní jim to nová publikační platforma nazvaná Instant Articles. Bude fungovat pouze v chytrých telefonech (jako první se objevila verze pro iPhone, operační systém Android by měl následovat). Na desktopu a tabletu se (zatím) nic nemění.

Provázání s mobilní aplikací není náhodné – jak ukázala nedávná studie Pew Research Center, 39 z 50 nejnavštěvovanějších zpravodajských webů prohlíží víc lidí na mobilech než na stolních počítačích.

Facebook si od Instant Articles slibuje, že obsah se bude zobrazovat rychleji, než když uživatelé přecházejí z mobilní aplikace do webového prohlížeče. „Dosud trvalo průměrně osm vteřin, než se zprávy natáhly. Instant Articles udělají čtení až desetkrát rychlejší,“ napsala firma na svých internetových stránkách. Pokud se „instantní články“ osvědčí, nabídne Facebook tuto publikační platformu i dalším médiím.

U nás najdete všechno

Dohoda přichází v době, kdy stále více čtenářů využívá sociální síť jako zdroj zpráv. Podle Pew Research Center hledá na Facebooku zprávy 30 procent Američanů. V České republice uvádí Facebook jako hlavní zdroj zpravodajství 21 procent internetové populace.

Největší sociální síti světa se ale nelíbí praxe, kdy média publikují pouze odkazy na svoje články, a uživatelé se tak přelévají na jiné weby. Do budoucna by se Facebook chtěl změnit v prostředí, které nebude třeba vůbec opustit – lidé v něm najdou nejen zpravodajství, ale jeho prostřednictvím budou třeba i nakupovat (příkladem tohoto snažení bylo mimo jiné loňské uvedení vlastního videopřehrávače, který je integrovaný přímo do News Feedu).

Jak poznamenal server Mashable, přílivu čtenářů z Facebooku se online vydavatelé těšili několik let, aniž by na oplátku něco poskytovali. „Tento traffic pomohl v počátcích nakopnout třeba BuzzFeed nebo Huffington Post. Teď přišlo zúčtování,“ napsal lakonicky Mashable. „Bylo celkem jasné, že v určitou chvíli se Facebook bude chtít do této rovnice také zapojit.“

Zbývá poslední otázka – jak to bude s penězi za reklamu, která se na platformě Instant Articles bude zobrazovat. Podle dohody budou moci vydavatelé buď vkládat a prodávat tuto inzerci sami (a ponechat si všechny příjmy), nebo přenechají prodej reklamy Facebooku (v takovém případě si sociální síť vezme 30procentní provizi).

Cenným zdrojem jsou pro média také data o lidech, kteří jejich zpravodajské weby navštěvují. O tyto informace ale vydavatelé nepřijdou, Facebook je nechá sbírat údaje i na platformě Instant Articles. Kontrolu nad svým obsahem a obchodním modelem by si měli vydavatelé udržet, slíbil šéf produktového oddělení Facebooku Chris Cox.

Někteří odborníci nicméně upozorňují, že kvůli dohodě mohou tradiční zpravodajské weby trpět snížením návštěvnosti a odlivem reklamních příjmů. Další poukazují na to, že se novináři vzdávají své editoriální role – jaké zprávy se k publiku dostanou, totiž bude namísto nich určovat sociální síť. „Jeden den mohou vaše články obsadit timeliny všech uživatelů, zatímco další den zmizí beze stopy,“ varoval korespondent BBC Rory Cellan-Jones.