Twitter testuje novou funkci, chce se víc propojit s televizí

Propojit sledování televize a komunikaci na sociální síti – to je nejspíš cíl nové funkce TV Timeline, se kterou právě experimentuje Twitter. Snaží se využít toho, že lidé při sledování televize stále častěji používají i druhou obrazovku. Jako první o tom informoval server Mashable.com.

Funkce TV Timeline uživatelům nově nabízí veškeré tweety, fotky a videa týkající se konkrétního pořadu na jednom místě. Diváci mohou diskusi i nadále sledovat prostřednictvím hashtagů, ale nové rozhraní je přehlednější.

S pomocí této funkce chce Twitter patrně ještě víc vytěžit z tzv. druhé obrazovky (second screen). To znamená, že zatímco na jedné obrazovce – té televizní – lidé sledují nějaký pořad, na druhé obrazovce – může to být třeba mobilní telefon nebo tablet – současně tento pořad komentují a hodnotí. Nejčastěji se tak děje prostřednictvím sociálních sítí. S trochou nadsázky lze říct, že diskuse, která se dřív odehrávala v obývacím pokoji třeba mezi členy rodiny, se nyní rozšiřuje na internet a zahrnuje širší okruh lidí.

Jak ve své studii zjistila výzkumná společnost Nielsen, 15 procent diváků si televizní pořady užije více, když při nich sledují související dění na sociálních sítích. Pro celou čtvrtinu dotazovaných jsou pak sociální sítě zdrojem informací o televizních pořadech a o tom, co se na televizní scéně děje.

Zatím byly do projektu TV Timeline zařazeny populární americké pořady American Idol, Big Bang Theory, @Midnight a The Blacklist. Pokud Twitter podle hashtagu nebo třeba jména jedné z postav vyhodnotí, že odeslaný tweet se vztahuje ke konkrétnímu pořadu, nabídne v mobilní aplikaci uživateli, aby TV Timeline vyzkoušel.

Přijme-li divák pozvání, zobrazí se mu zcela nové prostředí. Je rozděleno do tří sloupců pojmenovaných Highlights, Media a All. S jejich pomocí lze vyfiltrovat nejpopulárnější příspěvky vztahující se k pořadu nebo třeba související fotky a videa. Divák tedy může při sledování televize procházet pouze obsah týkající se dané show, přičemž se nemusí rozptylovat ostatními tweety.

Podle serveru Mashable nová funkce TV Timeline funguje zatím jen v mobilních aplikacích u omezeného počtu uživatelů a není jasné, jestli ji Twitter bude chtít rozběhnout i ve verzi pro stolní počítače. Server dále upozornil na to, že se v TV Timeline zatím neobjevuje žádná reklama. To se velmi pravděpodobně změní, pokud by se z nové funkce stala běžná součást mobilních aplikací. Marketéři už totiž zkoumají různé cesty, jak tzv. efekt druhé obrazovky využít ve svých kampaních pro propagaci produktů nebo značek.

Společnost Twitter podrobnosti k projektu nesdělila. Podobně ani v minulosti nekomentovala testovací provoz některých nových funkcí. Není proto jasné, kdy (a zda vůbec) spustí rozhraní TV Timeline jako standardní součást své aplikace.

„Je to silné znamení, že Twitter činí kroky k tomu, aby posílil svou pozici mezi second-screen aplikacemi. Společnost právě svádí bitvu s Facebookem o to, jak velkou část konverzace při živě přenášených událostech získá,“ napsal web Marketing Land.

Super BowlDiváci sdílejí na sítích svoje zážitky nejčastěji při sledování živých přenosů, reality show a seriálů. Týká se to i jedné z největších sportovních událostí ve Spojených státech, kterou je finále amerického fotbalu Super Bowl. Během letošního zápasu zaznamenal Twitter 28,4 milionu tweetů (v nejvypjatějších okamžicích odeslali uživatelé bezmála 400 000 tweetů za minutu). Pro srovnání, na Facebooku se v souvislosti se Super Bowlem objevilo 265 milionů postů, komentářů nebo tzv. lajků (v poslední minutě hry se zapojilo 1,36 milionu lidí).


Lidé při sledování televize samozřejmě nemusejí jen přispívat postřehy na sociálních sítích – mnohdy také s pomocí svých mobilních telefonů nebo tabletů surfují po webu a hledají si doplňující informace (týkají se například zpravodajství, sportovních výsledků, celebrit nebo nakupování).

S využitím druhé obrazovky experimentovala i Česká televize. Například při loňských předvolebních debatách, kdy zapojila pomocí Twitteru diváky do diskuse s politiky přímo v průběhu živého vysílání. Hashtag #eurodebata se během květnové superdebaty před volbami do Evropského parlamentu objevil u celkem 1600 příspěvků.