Nahradí novináře „roboti“? Už píšou zprávy z ekonomiky nebo sportu

Automatizované systémy nahrazují lidskou práci snad ve všech oblastech lidské činnosti. Výjimkou nejsou ani média – americká zpravodajská agentura Associated Press zavedla software, který dokáže produkovat články bez zásahu lidské ruky. Nejprve publikoval zprávy o finančních výsledcích firem, teď by měl zpracovávat i sportovní výsledky.

Konkurent tradičních novinářů z masa a kostí se nazývá Automated Insights. Dokáže číst jakákoliv data a přetvořit je do vět; za vteřinu zvládne dva tisíce článků. Pracuje díky speciálně vytvořenému jazyku Wordsmith, který si nechali patentovat programátoři ze Severní Karolíny. Kromě angličtiny umí používat kterýkoliv světový jazyk, záleží na poptávce a individuálním nastavení.

Systém funguje v pěti krocích. Data přijímá v téměř jakémkoliv formátu, sám je vytřídí, vybere důležité informace a přepíše je do souvislého textu. Psát umí v jakémkoliv žánru, který si dopředu klient vybere – může se jednat třeba o sportovní článek nebo finanční analýzu. Na web, sociální sítě či do mobilních aplikací pak putuje text buď automaticky, nebo po následné kontrole klienta.

Dalším příkladem toho, co „robotický novinář“ umí, je on-line reportáž ze sportovních zápasů. Systém z feedu dostává data, okamžitě je převádí na text a v reálném čase publikuje na webu.

Automated Insights v současnosti používá více než sto klientů – jen za minulý rok vytvořil miliardu textů. Spolupracuje s velkými společnostmi jako Yahoo nebo Samsung. Pro agenturu Associated Press vytváří zprávy o kvartálních finančních výsledcích od loňského roku. Od letošního jara spolupráci rozšíří i o sportovní články. Ty už by měl za novináře AP psát jen automatizovaný systém.

Jak agentura AP, tak tvůrci Automated Insights potvrdili, že v souvislosti se zaváděním systému nepřijdou o práci žádní novináři. Měl by jim naopak umožnit, aby se zaměřili na sofistikovanější činnosti. Když už nebudou muset psát třeba zmíněné zprávy o hospodaření firem, které jsou mnohdy velmi monotónní, budou mít čas na analýzy, v nichž uvedou suchá čísla do patřičného kontextu. „To je cíl – psát inteligentnější a zajímavější zprávy,“ řekla webu The Verge Philana Pattersonová z AP.

Automatický software navíc dokáže produkovat články o hospodaření firem rychleji a s větší přesností než lidé. A také jich zvládne víc – před jeho zavedením publikovala AP čtvrtletní výsledky zhruba tří stovek firem, teď vydá každý kvartál 3 000 takových zpráv.