Česká blogosféra je na vzestupu

Praha - Založit a provozovat vlastní blog dnes může skoro každý. Blogerů přibývá a bez blogů se už prakticky neobejde žádný deník. V současnosti spíše módní vlna blogování se v budoucnu zřejmě stane obecným trendem a bude mít velké důsledky na podobu médií.

Již dnes existují média, která jsou zcela závislá na příspěvcích svých uživatelů a skutečně dobré zprávy se mohou dostat i do tradičních mainstreamových médií. „Právě ona snadnost, s jakou je možné sdílet myšlenky se světem, vede k tomu, že se v těch myšlenkách najde i něco kvalitního,“ objasňuje IT specialista Jiří Donát.

Český vývoj blogosféry v podstatě kopíruje ten zahraniční, ale s určitým zpožděním. „Česká blogosféra není zdaleka tak rozvinutá. Blogy se zatím příliš nepodílejí na společenské diskusi na obecnější témata tak jako třeba ve Spojených státech. Oproti tomuto jsme rok dva za západní Evropou, USA, ale třeba i Slovenskem. Tam udělal velký kus práce deník SME, který jako jeden z prvních v Evropě spustil velký blogovací systém při papírovém deníku, a jeho systém mimochodem přejala i většina českých deníků,“ konstatuje publicista Miloš Čermák. Podle něj se však Češi během posledního roku právě díky blogovacím systémům vznikajícím při webech takzvaných tradičních médií postupně „rozblogovali“.

Právě klasická média chtějí s blogy vytvořit jakousi symbiózu. Získávají tím obsah svých webových stránek zadarmo a také okamžitou zpětnou vazbu. Čtenáři tak mají pocit, že se mohou do tvorby médií více zapojit. Jak to bude v dlouhodobé perspektivě, lze dnes ovšem odhadnout jen stěží. „Otázkou zůstává, jaká bude role profesionálních novinářů v budoucnosti. Dnes je doba, že kdokoliv může napsat svou myšlenku a zveřejnit ji světu, a svět ji objeví. Role novinářů se tak možná časem změní na roli jakýchsi placených moderátorů,“ domnívá se Donát.

Sledovanost blogů obecně stoupá. Je sice samozřejmě stále mnoho blogů, které mají za den jednoho, dva čtenáře, ale existují už i takové blogy, které se nacházejí mezi stovkou nejsledovanějších stránek na světě. „Blogovací systémy deníků mají například často srovnatelnou návštěvnost jako celý zbytek webu,“ upozorňuje Čermák, podle něhož je v obecném měřítku návštěvnost blogů dobrá. „Musíme však brát v potaz celou blogosféru. Zatím se nelze bavit o jednotlivých blozích, které boj s velkými médii samozřejmě prohrávají,“ dodává Čermák.