RRTV neprosadila u soudu pokutu za sponzorovanou znělku ČT

Brno - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) neprosadila u českých soudů pokutu, kterou chtěla potrestat Českou televizi (ČT) za odvysílání sponzorské znělky předpovědi počasí. Za spot sponzorovaný výrobcem sušenek Telka rada uložila televizi pokutu 50.000 korun. Spot prý byl příliš reklamní a jednoznačně propagoval výrobek, což je u znělek, které nejsou odděleny od ostatního vysílání, nepřípustné. Pokutu však loni zrušil Městský soud v Praze a Nejvyšší správní soud (NSS) dnes zamítl kasační stížnost radních.

Ve znělce předpovědi počasí zazníval v ČT mluvený slogan „Ten nejlepší program do každého počasí je Telka arašídová“. Obrazovou část spotu dotvářely různé povětrnostní jevy výtvarně zpodobněné prostřednictvím oříšků. Podle radních byl sponzorský vzkaz jednoznačně podbízivý a reklamní, navíc obsahoval superlativ „nejlepší“. „V celkovém vyznění má označení sponzora charakter podpory prodeje výrobku,“ uvedla v rozhodnutí o pokutě rada. Česká televize se bránila u soudu a tvrdila, že spot byl kreativně spojen s pořadem a sponzora uváděl zcela běžným způsobem.

Městský soud se s rozhodnutím radních neztotožnil. „Sponzorský vzkaz je na místě posuzovat jako reklamu pouze tehdy, směřuje-li jednoznačně k podpoře prodeje,“ napsali soudci, podle nichž spot Telky nebyl reklamní. Rada navíc chybovala, když hodnotila pouze mluvenou část spotu, nepřihlédla k obrazové části a nepřemýšlela o znělce v celkovém kontextu. Rozhodnutí městského soudu nyní potvrdil NSS, když zamítl stížnost radních. Konkrétní argumenty ještě soudci NSS nezveřejnili, učiní tak v příštích dnech.

Reklama musí být v televizi jasně oddělena od ostatního vysílání. Sponzorské znělky se řídí jinými, volnějšími pravidly. Podmínkou však je, že slouží k budování dobrého jména společnosti nebo produktu, a nikoliv k přímé podpoře prodeje. „V žádném případě nemůže jít o takové ztvárnění, kde by ústředním motivem bylo přesvědčit diváka ke koupi určitého výrobku zdůrazňováním jeho kvalit, srovnáváním s podobnými výrobky,“ interpretovali zákon soudci městského soudu.

Za porušování pravidel při zařazování reklamy hrozí televizi pokuta 5000 až 2,5 milionu korun. Sponzorskými znělkami se české soudy poměrně obšírně zabývaly v minulých letech. Rada a ČT se soudily i v případě jiných spotů, například na barvy Balakom. NSS pak stanovil obecné pravidlo, že jména firem a výrobků se ve znělkách mohou objevovat, pokud nevyzývají k nákupu zboží.