Televizní stanice v USA zažily rekordní pokles sledovanosti

Praha - Sezóna 2007-2008 přinesla mnoho překvapení a nečekaných komplikací, které vyústily v rekordně nízkou sledovanost amerických televizních sítí. Odlivu diváků napomohla tříměsíční stávka scénáristů, část jich přešla ke kabelovým sítím. Rekordně také narostl počet digitálních videopřehrávačů a DVD. Mimo lídra na trhu, kterým se s jedenácti miliony diváků a sedmiprocentním nárustem stal Fox, všechny sítě diváky ztratily.

K letošnímu úspěchu Foxu jednoznačně přispěla pěvecká soutěž American Idol, která se stala tahounem programu a to i přesto, že její sledovanost oproti minulým ročníkům klesla. Finále v USA přesto sledovalo 32 milionů diváků. V těsném závěsu se drží CBS s 10,5 miliony diváků (-16 %). V první pětce nejsledovanějších televizních stanic se udržely ještě ABC s 9,2 mil. (-7 %), NBC s 8,1 mil. (-9 %) a CW Network s 2,6 mil. (-19 %).

Televizní stanice v USA to neměly v uplynulém roce jednoduché, první problémy přišly už dva měsíce před stávkou scénáristů, v září 2007. V následujících měsících i během stávky zařazovaly všechny velké televizní stanice do svých programů vcelku úspěšné pořady, NBC například několik reality show (Američtí gladiátoří a Nováček), CBS pak třeba svůj rekordní pondělní komediální blok. Po stávce scénáristů se logicky očekával nárust diváků a vyšší sledovanost, ta ale nepřišla. Nepomohly ani osvědčené seriály jako Chirurgové nebo Kriminálka (CSI), které mohou diváci sledovat i v ČR. „Sezóna odstartovala slibně, ale na konci to vypadá, jako by auto plnou rychlostí vyrazilo proti zdi," popisuje situaci Bill Carroll z newyorské konzultantské firmy Katz Television Group.

Důvodů, proč klesá sledovanost tradičních televizních kanálů je několik, čnejčastěji se hovoří o odlivu diváků ke kabelovým sítím nebo o nedostatku originálních pořadů. Svou roli hraje také dostupnost filmů, seriálů a videí na internetu nebo DVD, napomohla určitě i stávka scénáristů.