Rada potvrdila zákaz reklamy Stocku kvůli mladistvým herečkám

Plzeň - Rada pro reklamu potvrdila, že televizní spot na Fernet Stock 8000 je neetický. Arbitrážní komise rady nevyhověla dubnovému protestu plzeňského Stocku, výrobce nápoje. Podle rady televizní reklama, v níž herečky pijí nápoj v kombinaci s gumovými medvídky, neodpovídá jejímu kodexu, který stanoví, že lidé vystupující v reklamě jako konzumenti alkoholického nápoje musí mít přes 25 roků a nesmí ani jako osoby mladší 25 let vypadat. ČTK to řekl ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný.

„Verdikt rady jsme zatím neobdrželi. Budeme ho komentovat až poté, co ho oficiálně získáme,“ řekl ředitel Stocku Plzeň - Božkov Martin Petrášek. Po prvním rozhodnutí rady koncem dubna likérka spot dočasně stáhla z vysílání a podle informací ČTK ho do celoplošných televizí znovu nenasadí. Náklady na spot Petrášek nezveřejnil. Výrobní cena televizní reklamy může být od statisíců do desítek milionů korun, dodal.

„Výrobci se nemusí naším verdiktem řídit, ale v drtivé většině jej respektují,“ řekl Šťastný. Rada nemůže udělit žádné sankce, apeluje pouze na morálku zadavatelů reklam, kteří si sami podmínky etického kodexu schválili. Požadavek, aby byly dívky starší 25 let není podle Šťastného zakotven pouze v kodexu, ale také ýv zákoně. Alkoholické produkty nesmí oslovovat mladší cílovou skupinu.

Proti verdiktu rady není odvolání. České celoplošné televizní stanice se jím řídí a spoty odmítají. Obávají se totiž sankcí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, řekl zástupce reklamní agentury.

„Zásadně s ním nesouhlasíme a považujeme rozhodnutí za absurdní. Dvěma herečkám je aktuálně 27 a 28 let, jsou to mladé dospělé ženy. Oblečení ani make-up je nijak neomlazují,“ uvedl koncem dubna Petrášek. Fakt, že je reklama hravá, herečky se v ní věnují adrenalinové zábavě a pijí nápoj s medvídky nestačí, aby byly vnímány mladší 25 let. Navíc spoty vždy běžely v hlavním vysílacím čase, který oslovuje celou populaci.

Rada je občanským sdružením, jehož členy jsou například České sdružení pro značkové výrobky a Fóra zodpovědných výrobců lihovin, jejichž je Stock významným zástupcem, a proto verdikty rady musí respektovat.

Fernet Stock 8000 byl uveden na trh loni na podzim a hlavní cílovou skupinou jsou lidé od 25 do 35 let.

Rozhodnutí rady přišlo koncem dubna po dvou měsících od premiéry spotu po stížnosti fyzické osoby. Reklama je nyní k dispozici pouze na internetových stránkách www.fs8000.cz. Je z dílny agentury Sabotage, režíroval ji Wayne Halloway, hudbu složil Mirek Chyška z J.A.R. a zpívá Dan Bárta.