Prima: Nejdražší spot na Euru bude stát 450 tisíc korun za půl minuty

Praha - Nejdražší půlminutový reklamní spot ve finále nadcházejícího fotbalového mistrovství Evropy v přenosech televize Prima bude stát 450 tisíc korun. V případě účasti českého národního týmu ve finále pak ještě o 150 tisíc korun více. Podle hrubých odhadů přitom firmy celkově do reklamy související s fotbalovým Eurem investují až půl miliardy korun, tedy více než u předchozího Eura. Více než polovina z této částky půjde právě na TV Prima. Ta za práva na letošní šampionát, který v minulosti tradičně vysílala Česká televize, údajně zaplatila asi sto milionů korun.

Prima neprodává reklamu v přenosech z Eura jako obvykle podle takzvaných ratingových bodů (GRP), tedy podle počtu lidí, kteří danou reklamu a pořad zhlédnou. „V odhadech lze vycházet jak ze sledovanosti minulého Eura, tak třeba vzdáleně lze leccos odvodit i ze sledovaností hokejových šampionátů. Nejdražší spoty ve finále budeme standardně prodávat za 450 tisíc korun, v případě postupu našeho týmu ceny stoupnou za hranici 600 tisíc,“ uvedl na dotaz ČTK obchodní ředitel Primy Martin Konrád.

Finále turnaje před čtyřmi lety, v němž překvapivě zvítězilo Řecko nad domácím týmem Portugalska, zhlédlo v ČT přes milion diváků. Semifinále, v němž čeští reprezentanti prohráli právě s Řeckem, vidělo přes 2,7 milionu příznivců fotbalu.

Reklamní časy a sponzoring jsou podle údajů Primy z minulého týdne vyprodány ze 70 procent a zbývající se postupně zaplňuje s blížícím se výkopem prvního zápasu. Největší zájem je podle Konráda o první polovinu šampionátu a o zápasy českého týmu.

„Jsou to klienti tradičně spojovaní s UEFA, českým národním týmem a pochopitelně telefonní operátoři,“ uvedl Konrád na dotaz, které firmy a která průmyslová odvětví patří k největším zadavatelům reklamy na Euru.

Čas, který může Prima vyhradit ve svém programu pro reklamu, je dán zákonem a je tudíž zhruba stejný loni v červnu i letos. Srovnávat obrat reklamy za loňský a letošní červen lze podle Konráda nicméně těžko, protože systém prodeje spotů u Eura není napojen na GRP, ale na pevné ceny. „Už nyní můžeme říci, že finanční obraty v červnu nám dělají radost a jsou meziročně výrazně vyšší,“ poznamenal šéf obchodu Primy.

Podle výkonného ředitele mediální agentury Media One Štěpána Woldeho investují firmy do reklamy přímo související s Eurem, fotbalem či českým národním týmem nebo do reklamy v reklamních blocích blízko přenosů z Eura zhruba ve výši 400 milionů až půl miliardy korun. To je více než před čtyřmi lety u Eura, které vysílala Česká televize.

„Důvod je jednoduchý - Euro bude vysíláno na televizi Prima, která má k dispozici výrazně vyšší limit pro vysílání reklamy než ČT. S Eurem se tak cíleně či mimoděk spojí citelně větší množství kampaní a inzerentů,“ míní Wolde.

Nárůst ve srovnání s předchozím Eurem ale bude podle něj podpořen i celkovým vývojem reklamního trhu - obecným zvyšováním množství reklamy a jejích cen, růstem počtu inzerujících společností a nárůstem reklamní nabídky, tedy formátů a podob reklamy v různých médiích.

„Inzertní výdaje spojené s letošním Eurem lze čekat na celkově vyšší úrovni nejen než u Eura 2004, ale i než u světového šampionátu v roce 2006,“ podotkl Wolde. Na samotné televizi Prima lze podle něj celkový objem reklamy spojené se šampionátem velmi hrubě odhadovat okolo čtvrt miliardy až 350 milionů korun.