Noviny v době internetu a Časopis roku

Praha - Časopisy a noviny jsou v Česku dlouhodobě velmi oblíbené, přesto se zdá, že jejich budoucnost není úplně růžová. Poslední průzkumy ukazují, že tzv. "printy" jsou stále hůře schopny konkurovat flexibilnějším médiím, především internetu. Český trh s časopisy je navíc stále nahuštěnější a pozornost čtenářů se nutně tříští mezi množstvím titulů. Určitou orientaci snad může poskytnout soutěž Časopis roku, která letos už počtvrté vybírala nejlepší mezi českými magazíny.

Časopis roku

Časopis roku, který vyhlašuje Unie vydavatelů, se snaží odborně určit, které tituly na trhu jsou nejkvalitnější. Porotu tvoří především zástupci mediálních a reklamních agentur a vydavatelé. Pro členy oceněných redakcí je vítězství v soutěži především potvrzením jejich práce. „Je to ocenění v tom smyslu, že nezávislí lidé říkají, že časopis se jim líbí a má určitou kvalitu, kterou si udržuje, což je důležité,“ pochvaluje si soutěž Andrej Halada z oceněného časopisu Reflex.

Soutěž se ale setkává i s kritikou a některé velké vydavatelské domy, například Mladá fronta, se jí ani neúčastní. Mnozí nesouhlasí s kritérii, podle kterých porota rozhoduje, kritizují například nepřehledné množství kategorií. Navíc tvrdí, že soutěž skutečně nereflektuje trh a zpětně na něj nemá žádný dopad. Časopisem roku se totiž může stát i magazín, který v minulém období zaznamenal propad v prodejnosti.

Multimediální svět

Největší hrozbou tiskovin ale není jejich vzájemná konkurence, ale přesun pozornosti čtenářů na internet. Čtenář se vlastně postupně stává divákem a vyžaduje stále silnější vizuální stimulaci. Přesun informací se přitom stává stále rychlejším. To, že většina novin má na internetu svou stránku, je už bezmála samozřejmostí, v poslední době se na web stěhují i magazíny - jedním z prvních je Týden. „Dnes můžu s odpovědností říct, že jsme relevantním a konkurenceschopným internetovým deníkem,“ říká k tomu mediální ředitel vydavatelství Týdne Mediacop Dalibor Balšínek.

Přitom magazíny nejsou internetem zdaleka tak ohroženy jako deníky, které dlouhodobě zaznamenávají pokles počtu čtenářů i zájmu inzerentů. Přesto se odborníci shodují, že zánik deníků, časopisů a tedy i soutěží jako Časopis roku v blízkých letech je velmi nepravděpodobný. Zároveň s tím se předpokládá, že „print“, který se bude chtít prosadit ve stále plnějším rybníku českého trhu, bude flexibilní, co se týče nových technologií, a pronikne do multimediálního světa.