Nad silnou korunou pláčou už i reklamky

Praha - Reklamní spoty pro zahraniční klientelu se kvůli silné koruně prodražují. Zahraniční klienti proto se svými projekty stále ve větší míře z České republiky odcházejí, což poškozuje české reklamky, které tak často přichází o lukrativní zakázky. Na druhou stranu má ale síla měny i své výhody, umožňuje tuzemským firmám levněji najmout kvalitní zahraniční štáby.

„Silná koruna je samozřejmě problémem i pro reklamní průmysl,“ upozornil ředitel reklamní agentury Mark/BBDO Petr Topinka. Existuje podle něj mnoho případů, kdy se česká nebo v Česku působící komunikační agentura stará o reklamní aktivity svých klientů v regionu střední a východní Evropy. V těchto případech jsou agenturní služby rozpočtovány v eurech nebo v amerických dolarech. „Stejně tak mnoho mezinárodních klientů působících v ČR rozpočtuje své aktivity v eurech/dolarech, což má za následek, že reálné investice v korunách do reklamy se stávají nedostačující,“ míní.

Silná koruna vyhání kvalitní filmaře

Podle Andrey Tománkové z agentury Leo Burnett Advertising téměř všichni zástupci filmových produkcí pláčou nad sílou naší měny. Českou republiku totiž opouští kvalitní filmaři. „Česko přichází o filmy, klipy, reklamy i o profesionály. Výhodnějšími trhy se stává Rumunsko, Maďarsko a další státy, jejichž ekonomika neroste tak rychle,“ tvrdí. Nutné je také podle ní uvést, že tuzemskému filmovému průmyslu příliš neprospívá fakt, že okolní státy podporují své filmaře různými státními programy či daňovými úlevami.

Služby koupené v zahraničí zlevňují

Naopak dostupnější pro české agentury silná koruna dělá zahraniční služby spojené s reklamou a produkcí. „To má pozitivní dopad například na výběr špičkových zahraničních režisérů, možnosti najímání si uznávaných konzultantů či kvalitních zahraničních školení a vzdělávacích programů,“ uzavřel Topinka.