Tisk je v krizi, válcuje ho internet, tvrdí průzkumy

Praha - Tištěná média se dostávají do čím dál tím větších problémů. Ve Spojených státech podle odhadů klesly tisku tržby z reklam od roku 2005 o celou čtvrtinu, inzerenti ji totiž přesunují na internet. Podobný trend je i v Evropě. V tuzemsku se například v letošním roce náklad tištěných médií snížil podle Unie vydavatelů zhruba o deset procent. Bezplatný tisk je naopak podle Jana Brychty z časopisu Strategie na vzestupu. Špatně si nevedou ani české regionální týdeníky.

„Blogy a lidé, kteří je píší, pomalu přebírají novinářskou iniciativu. Internet je vlastně jediný segment, kterému odborníci předpovídají růst, přestože to nepůjde tak rychle, jak se předpokládalo. Všechna ostatní média by měla klesnout,“ řekl Brychta, podle kterého hraje např. v USA důležitou roli i tamní politická situace. „Zpravodajské televizní stanici CNN klesla sledovanost o 10 procent, přestože to není tištěné médium, ale paralela by tam mohla být. Naopak stanici FOX News, která je vyhraněná proti demokratům, narostla sledovanost až o 24 procent,“ dodal.

Razantní pokles zaznamenávají vedle novin i časopisy. „Může to být cenou a také tím, že se hodně půjčují,“ poznamenal Brychta. „Jediná oblast, o které se tvrdí, že by ji neměla krize poznamenat, jsou odborné časopisy,“ upřesnil redaktor Strategie. Na vzestupu je naopak bezplatný tisk. „To je jediný segment z tisku, který roste. Vznikají nove projekty - deníky nebo regionální týdeníky. Zásah těchto periodik je tak silný, že to inzerenty zajímá,“ řekl Brychta.

V Nizozemsku navrhují daň z internetu

Tištěná média bojují proti poklesu tržeb různými způsoby. V Nizozemsku například vznikla Komise pro budoucnost tisku, která tamní vládě předložila návrh zavést daň z internetu, z níž by byla podporována tištěná média. V USA se zase snaží zpoplatnit internetové zpravodajství. „Silnější mediatyp by vždy měl pomáhat tomu slabšímu, ať už z principu solidarity, udržení čtenářů nebo kvůli propojení byznysu,“ vysvětlil Brychta.

Rozhovor s Janem Brychtou (zdroj: ČT24)

Podle odhadů by měl propad tržeb tištěných médií letos dosáhnout svého dna a odpoutat se. „Reklamní příjmy v západní Evropě by měly poklesnout příští rok o 2,4 procenta, ale v roce 2011 by měly naopak o 2,2 procenta vyrůst. Všechny mediální agentury se shodují, že první čtvrtletí letošního roku bylo nejhorší,“ dodal Brychta.

Vydáno pod