Hitler v kampani proti AIDS rozbouřil Německo

Berlín - Vlnu nevole vyvolal v Německu televizní spot, který zachycuje mladou ženu při sexu s nacistickým vůdcem Adolfem Hitlerem. AIDS je masový vrah, tvrdí spolek Regenbogen, v překladu Duha, a ve svých videích to předvádí názorně. Adolf Hitler, Josif Stalin nebo Saddám Husajn mají odradit zvláště mladé Němce od sexuálních dobrodružství bez kondomu. Jenže třeba server YouTube klip na svých stránkách zablokoval. Hnutí Regenbogen ale tvrdí, že spot má u mladých lidí velký ohlas. „Máme hodně pozitivních signálů od mladých lidí i od rodičů, volají nám a píšou, že jsme dokázali to, co škola nedovede,“ uvedl Jan Schwertner, předseda hnutí.

Srovnání nemoci s diktátory ovšem vyvolalo vlnu odsouzení, zvláště v Americe a Británii, ale také mezi německými odborníky. Podle oraganizace Deutsche AIDS-Hilfe spot uráží nemocné i oběti holokaustu. Společnost proto žádá jeho stažení. „Kampaň jen vyvolává tupý strach a neříká, jak se člověk může nakazit. Prevence vypadá jinak, musí začít už ve školce a mluvit je třeba nejen o sexu, ale také o lásce a věrnosti. Ale tahle kampaň ukazuje jen to, že HIV pozitivní jsou ti zlí,“ zlobí se mluvčí Deutsche AIDS-Hilfe Jörg Litwinschuh.

Stigmatizace nakažených je problémem, se kterým oborové iniciativy neustále bojují. „Z vlastní zkušenosti můžu říct, že když někomu oznamuji pozitivní test na HIV, netrápí ho tolik strach ze smrti jako obava ze sociální izolace. Lidé s HIV zažívají silné odmítání a vytlačení na okraj společnosti,“ vysvětluje psychoterapeut Karl Lemmen.

Právě tento strach je pro mnohé důvodem, proč se krevním testům raději vyhnout. Při včasné diagnóze se přitom díky moderním lékům můžou dožít vysokého věku a výjimečně dokonce založit rodinu. Naopak největším spojencem viru je nevědomost. HIV se nejsnáze přenáší v prvních měsících od nakažení. Němci jsou světoví rekordmani ve spotřebě kondomů. I přesto v Německu na AIDS ročně umírá zhruba 600 lidí.

„Chtěli jsme provokativní koncept jako šokovou terapii“

Každý rok se nově nakazí asi 3000 lidí, především gayů. To je sice na evropské poměry nízký počet, ale stále o celou třetinu více než v devadesátých letech. Podle hnutí Regenbogen společnost otupěla vůči plakátům s kondomy i vůči nemoci samé. Právě proto zvolilo vyhraněnou kampaň. „Chtěli jsme provokativní koncept, který by zafungoval jako šoková terapie, aby se o AIDS znovu mluvilo. A toho jsme dosáhli,“ říká Schwertner.

Publicitu má totiž Hitler stále zaručenou. O reklamu se tak postaral třeba nově otevřenému muzeu voskových figurín v Berlíně. A to tím spíše, že mu hned první den rozzlobený návštěvník utrhl hlavu. Hitler se stal tváří reklamy na výzkum předků nebo se objevil na vinětách italských vín.

Když se Hitler objeví v reklamě, zakročíme

Podle německé Rady pro reklamu je to ale sázka na špatnou kartu. „Dvakrát, třikrát za deset let se u nás Hitler v reklamě objeví. A my jsme vždycky zakročili, protože masoví vrazi sem zkrátka nepatří. Ani se to nevyplácí. Naše studie ukazuje, že lidé o přílišnou provokaci nestojí. I ta hitlerovská kampaň proti AIDS je zlé vykolejení. Snažíme se nemocné integrovat a tohle je pravý opak,“ tvrdí mluvčí Rady pro reklamu Volker Nickel.

Ale někteří HIV pozitivní to vidí jinak. Třicetiletý Thomas udělal osudovou chybu před třinácti lety. Kontroverzní kampaň podporuje, aby varoval ostatní. „Necítím se v ní nijak diskriminovaný. Kdybych tehdy viděl podobné video, myslím, že bych byl použil kondom,“ vypráví Thomas.

Kolik lidí ponurý spot přivedl k přemýšlení, není jasné. Portál Youtube zaznamenal tisíce kliknutí. Poté ale video zablokoval s tím, že neodpovídá jeho etickým principům. Hnutí Regenbogen ale za svou kampaní stojí. Souložící a agitující diktátoři mají už brzy obsadit kina, obrazovky a rádiové vlny.