Krize se stala totemem, kolem kterého novináři tančí

Praha – Slovo krize je v českých i světových médiích nadužívané. Novináři, ale i samy firmy je v posledním roce nalepují na veškeré dění, aniž by si pokládali otázku, zda krach té či oné továrny skutečně souvisel s krizí, nebo byl spíše výsledkem špatného hospodaření v minulosti. „Krize se tak trochu stala totemem, kolem kterého novináři tančí,“ vzkázal na dnešním Finančním fóru Zlaté koruny médií ředitel zpravodajství České televize Milan Fridrich.

„Všichni mluví o krizi, na všechno krizi přilepují a je otázka, jestli to všechno skutečně souvisí s hypoteční krizí, která vznikla ve Spojených státech, a jestli některé fabriky by nezkrachovaly i bez ní,“ zdůraznil Fridrich s tím, že krize je velice inflační slovo.

Klíčovou roli ve vysvětlování krize a jejích souvislostí by podle Fridricha měla sehrát veřejnoprávní média, tedy Česká televize, Český rozhlas a Česká tisková kancelář. Ta by měla dbát na to, aby nazývala věci pravými jmény a vysvětlovala pravý smysl problémů. „Veřejná služba by měla umět lidem vysvětlit, že krize není nakopnutí na cestě za dobrem, že to není věc, která se stala špatně v jinak dobře nastartovaném ekonomickém procesu naší současné společnosti, ale že to je naprosto přirozená věc,“ podotkl Fridrich.

Krize mediální svět provětrala

Kromě role médií v době krize hodnotil Fridrich také vliv krize na mediální sféru. Hospodářské turbulence neměly jen negativní dopady, nýbrž oplývaly i řadou pozitivních vlivů. Hlavní přínos, vidí v tom, že krize vyčistila mediální trh od mnohých zbytečných projektů.

„Existovala řada absurdních mediálních projektů, které se vezly na vlně reklamní konjunktury, neustálého přetlaku peněz. Tištěná média chtěla vytvářet rádia, chtěla vytvářet televize, televize by nejraději tiskly noviny, rádia chtěla vytvářet televizní studia a tak podobně,“ vysvětlil šéf zpravodajství ČT.

Tento trend na mediálním trhu bujel posledních pět až sedm let. Krize ovšem udělala projektům, které byly jen absurdními žrouty peněz, přítrž, což je podle Fridricha jen dobře.