Příjmy za outdoorovou reklamu prý letos poklesnou až o 50 procent

Praha - Tuzemské reklamní agentury věnující se venkovní reklamě zažívají značný pokles příjmů, který v porovnání s loňským rokem u mnohých dosahuje až 50 procent. Uvedl to prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. Mnohé reklamní agentury sice nepovažují situaci za nijak tragickou, výraznější pokles tržeb nicméně připouštějí.

Podle Brabce je kromě hospodářské krize hlavním důvodem velký nárůst reklamních ploch, které teď agentury nejsou schopny zaplnit. Významný je i vzestup tzv. privátních značek – levných výrobků velkých řetězců, které reklamu nepotřebují.  

Vedoucí obchodního oddělení reklamní agentury News Outdoor Jakub Kencl ale údaje reklamní asociace zpochybňuje: „Propad v outdooru o 50 procent se mi zdá jako velice pesimistický odhad. Domnívám se, že 20 procent by bylo reálnější číslo,“ uvedl s tím, že pokles zakázek firma určitě pocítila, a to především od zahraničních klientů a klientů aktivních ve stavebnictví. „V mnoha případech se nám však tyto výpadky podařilo nahradit novými kampaněmi a opět tak co nejvíce snížit negativní dopad těchto ztrát. Pokud bych porovnával letošní a loňský rok, mohl bych hovořit o propadu, ale zdaleka bych se nedostal ani k mému odhadovanému procentu,“ dodal Kencl.

Dopady krize na reklamním trhu pocítila také agentura Bona Media. Podle jejího jednatele Jana Zábrodského je pokles zakázek vůči minulému roku v rozmezí 15 až 20 procent. Zároveň ale připustil, že propad může být ještě vyšší, jelikož v loňském roce zaznamenala firma naopak zhruba 30procentní meziroční nárůst. Samotná outdoorová reklama však podle něj zaznamenala největší pokles. 

Podle odhadů společnosti OMD z konce srpna by měl objem investic do outdoorové reklamy v České republice letos meziročně klesnout o 20 procent na 1,94 miliardy korun. Krize však zasáhla celý reklamní trh a meziroční pokles reklamních investic letos podle odhadů zaznamenají kromě internetu všechny typy médií. Celkový pokles by měl dosáhnout 25,1 procenta, což znamená, že zadavatelé reklamy letos investují pouze 18,5 miliardy. Propad by měl podle dřívějšího vyjádření Víta Smékala z OMD pokračovat i v příštím roce.