Reflex zpoplatnil část svého zpravodajství na webu

Praha - Časopis Reflex má nově zpoplatněnou část zpráv na webu. Některé články si teď mohou lidé přečíst zadarmo, ale za vybrané články budou muset platit. Uživatelé, kteří mají zároveň předplacenou i tištěnou verzi časopisu, dostali přístup do placené části poštou a nemusí navíc platit nic. Lidé si také můžou předplatit jen on-line verzi, roční předplatné stojí 1596 korun, týdenní předplatné pak 50 korun. Součástí placené části webu je i archiv Reflexu až do roku 2001.

Podle Ondřeje Austa z multimediální laboratoře Futuroom v brzké době zřejmě nepřijde masivní vlna zpoplatňování webů v Česku, v delším časovém horizontu k tomu ale pravděpodobně dojde. Ředitel serveru iDnes.cz Jaroslav Kábele potvrdil, že se o zpoplatněném zpravodajství uvažuje, server prý ale není pod ekonomickým tlakem a vydělává relativně dost, takže k tomuto kroku zatím není tlačen. Pokud k tomu ale v budoucnu dojde, bude prý muset vzrůst i kvalita placeného obsahu, čtenáři by totiž odmítali platit za něco, co měli dříve zadarmo.

O zavedení poplatků naopak zatím neuvažuje deník Právo, který provozuje server Novinky.cz. „Ke zpoplatnění všeobecného zpravodajství není na českém internetu prostor, proto Novinky.cz zpoplatňovat nebudeme,“ uvedl šéfredaktor serveru Vladimír Dušánek. Zpoplatňovat svůj web nebude ani server Aktuálně.cz. „Není to pro nás aktuální téma. Nás bude spíš zajímat, jak by nám případný trend zpoplatnění pomohl ještě zvednout dlouhodobou výnosnost našeho projektu,“ řekl ředitel Aktuálně.cz Jakub Unger.

V zahraničí jsou placené zpravodajské weby běžnější, průkopníkem v této oblasti byl australský mediální magnát Rupert Mudroch, který ovládá takové giganty jako Twentieth Century Fox, The Wall Street Journal nebo internetovou sociální síť MySpace. Ten už loni oznámil, že všechny zpravodajské weby své společnosti postupně zpoplatní. Podobný záměr oznámil například i Hubert Burda, jehož vydavatelství publikuje 75 titulů v Německu a další téměř dvě stovky po celém světě. 

Čeští uživatelé se ale s placeným obsahem na webu budou smiřovat těžko. Ondřej Aust uvedl výsledky průzkumu společnosti Mediaresearch, který proběhl na konci loňského roku – z nich vyplynulo, že by zhruba 60 % internetových uživatelů za zprávy na webu nechtělo platit. Kdyby se jejich oblíbený server zpoplatnil, tak 60 % uživatelů uvedlo, že by navštěvovali nějaké jiné stránky. Jaroslav Kábele pak uvedl výsledky ještě jiného průzkumu, ze kterého vyplývá, že by za obsah na zpravodajských webech bylo ochotno platit pouhých deset procent českých uživatelů.

Mediální magnát Rupert Murdoch
Zdroj: ČTK-AP