Reklamní trh se vrací do formy, míní analytici

Praha - Do reklamy se vrací optimismus a analytici slibují trhu návrat do doby před krizí. Reklamní přestávky se brzy protáhnou. Firmy se totiž po krizi přestávají bát investovat peníze do propagace svých novinek. Zatím ale jen ve světě, český trh si ještě počká. Novinám s televizí ale začne mnohem výrazněji konkurovat internet. „Očekáváme v letošním roce velmi mírný nárůst s tím, že až čtvrtý kvartál ukáže, jestli budeme vůbec v plusu,“ říká Jan Poláček ze společnosti ZenithOptimedia.

Velcí zadavatelé výrazné navyšování reklamních rozpočtů neplánují a zůstanou tak na úrovni loňského roku. Zaměří se ale na prosazování novinek. „Pro nás je velice důležité podporovat nové výrobky a trendy a do toho budeme investovat,“ tvrdí třeba Antonín Jiroušek z firmy Unilever.

Ve světě by měly letos náklady na reklamu růst o 3,5 procenta. Česko ale patří mezi země, které byly krizí zasaženy nejvíce. Loni klesly reklamní výdaje až o čtvrtinu a firmy do reklamy investovaly jen kolem dvaceti miliard korun. „Nadnárodní firmy se soustředí na trhy, kam Česká republika vzhledem k počtu obyvatel a velikosti trhu nepatří, a pak je tu ještě významný vliv ceny za reklamu,“ vysvětluje Poláček.

I přesto by se měl reklamní trh vrátit do dvou let na úroveň před krizí. Na internetu už je oživení vidět. „Je to podstatně lepší než loni. Klienti a mediální agentury začali více utrácet. Stále ale cítíme jistou zdrženlivost. Věříme, že v roce 2012 bude na internetu mnohem více peněz, než bylo před krizí,“ doufá Tomáš Bůřil, finanční ředitel Centrum Holdings.

Zadavatelé si on-line reklamu oblíbili. Zatímco výdaje do tištěných médií klesají, internet roste. „U nás je internetová inzerce na třetím místě za televizí a tiskem. Dá se očekávat i další nárůst. V cizině je zajímavé, že hodně inzerce, která byla v televizi, se posouvá právě do internetu. U nás zatím dominuje televizní reklama, ale dá se očekávat, že to bude podobné,“ myslí si ředitel Ogilvy Tomáš Jindříšek. Podle studie agentury ZenithOptimedia by se do dvou let mohl podíl reklamy na webu výrazně přiblížit tištěným médiím.

Nákup přes internet
Nákup přes internet