Facebook pokračuje ve vítězném tažení

Praha – Komunitní weby a sociální sítě, které umožňují svým uživatelům být v neustálém kontaktu s ostatními, používá stále více lidí. Na jednu stranu vznikají stále nové služby, na druhou stranu však jasně dominují velcí hráči – YouTube, Twitter a především Facebook, který se stává nejoblíbenější službou i v zemích, kde dlouhou dobu dominovala konkurence – například v Indii či Brazílii. V současnosti má už více než půl miliardy uživatelů po celém světě.

Důvodem pro trvale sílící pozici Facebooku mezi sociálními médii je jeho schopnost rychle integrovat nové služby, například nedávno představené Facebook Places, které umožňují uživatelům dát ostatním vědět, kde se právě nachází. Z původního prostředí na psaní statusů a povídání si s ostatními se tak postupem času z Facebooku stalo také obrovské úložiště obrázků a videí a místo na hraní půl milionu on-line her.

Studio ČT24 o setkání expertů na nová média (zdroj: ČT24)

Zároveň se vývojářům podařilo vytvořit skvělé místo pro prezentaci firem. Podle červnového výzkumu společnosti Mediaresearch se 50 procent lidí stalo na Facebooku příznivcem nějaké značky. Mnozí dokonce i sami od sebe, a to zejména aby podpořili své oblíbené produkty, získali více informací nebo výhody, které z fanouškovství mohou plynout. Svoji stránku má také ČT24, která patří s více než 34 tisíci mezi velmi úspěšné.

Aktivně se věnovat sociálním sítím je časově náročné, a tak není divu, že lidé postupně redukují počet sítí, které používají. Tím se jednak posiluj velcí hráči, jako je Facebook, a zároveň je tím ztížen nástup nové konkurence.

Může někdo zabít Facebook?

„Facebook se pořád vyvíjí, ne jako například MySpace, který se zastavil u hudby. Musí přijít něco opravdu nového, protože Facebook je tak dobře udělaná věc, že je neprůstřelná,“ myslí si o budoucnosti sítě Alena Ivánková z Mediaresearch. Někteří mediální odborníci ale poukazují na fakt, že se jedná o těžkou webovou aplikaci, kdežto trend míří k samostatným internetovým aplikacím, které už nebudou potřebovat webový prohlížeč. Jednodušší možností, která by mohla poslat Facebook do kolen, je prostě jen to, že přestane lidi bavit.