YouTube v Guggenheimově muzeu zastupuje i český Moonwalk

Praha - Nejkreativnější umělecká videa nahraných na server YouTube byla k vidění v Guggenheimově muzeu v New Yorku, Berlíně, Bilbau a Benátkách. Mezi finalisty se objevil i český umělec Martin Kohout, na jehož dva roky staré video Moonwalk kliklo téměř 180 tisíc lidí. Muzeum jeho video spolu s ostatními úspěšnými příspěvky promítlo na svou fasádu. Do finále se původně mělo dostat 20 nejlepších videí, díky kvalitě přihlášených děl ale nakonec porota rozhodla, že jich vybere o pět více.

„Zaměřili jsme se na díla, která byla od začátku koncipována pro on-line média,“ řekla kurátorka Joan Youngová z Guggenheimova muzea k soutěži, na jejímž začátku bylo 23 tisíc videí z 91 zemí světa. Porota z nich nejprve zvyčlenila 125 snímků, které si lidé mohli prohlédnout na serveru YouTube a které také byly vystaveny v Guggenheimových muzeích v New Yorku, Berlíně, Bilbau a Benátkách.

"Na YouTube je…

… hluboce fascinující otázka jeho dostupnosti. Abyste se zúčastnili, nemusíte mít žádné speciální vzdělaní, žádné zázemí ani velký rozpočet. To je to, co bychom chtěli přenést do světa umění. " /Andy Berndt z kreativní laboratoře YouTube & Google./

Ve finále uspělo 20 videí od 39 umělců ze 14 zemí, díky Kohoutovi i z České republiky. Šestadvacetiletý umělec je absolventem FAMU. Podle svých internetových stránek v současnosti žije v Berlíně. Jeho video pochází z roku 2008 a na YouTube je zatím vidělo kolem 180 tisíc lidí. Kohout se newyorské vernisáže osobně zúčastnil.

Tvorba úspěšného videa, které si hraje s lištou ukazující na YouTube odehraný čas, mu trvala čtyři dny. Během nich opakovaně nahrával na YouTube původní video a zase je zpětně snímal z obrazovky, dokud nevytvořil konečný tvar, který z lišty vytváří jakési schody do výšin. „Zajímalo mne tenkrát, jak naše zvyky ohledně konzumace a tvorby audiovizuálního obsahu a přístup k nim ovlivňuje přítomnost lišty odměřující čas,“ uvedl.

Oceněná videa jsou rozmanitá, od experimentů po parodické hudební video jihoafrického projektu Die Antwoord. Neumístilo se ale například hudební video populární skupiny OK Go, kde se o vizuální efekty stará komplikovaný mechanismus a které mělo na YouTube miliony zhlédnutí. Sám Kohout moc snímků přihlášených do soutěže neviděl. „Spíš jsem narazil na ta videa, jež mne moc nebavila,“ uvedl.

Projekt YouTube Play vytvořila nadace Solomona R. Guggenheima a YouTube s podporou společnosti HP letos v červnu. Jeho hlavní snahou bylo najít a ocenit díla, jež posunují hranice pojetí videa. Od 22. do 24. října budou videa v Guggenheimově muzeu vystavena spolu s profily svých tvůrců. Videa je také možné zhlédnout na kanálu YouTube Play.