Google předstihl českou jedničku Seznam.cz

Praha - Americký internetový vyhledávač Google poprvé překonal v podílu na českém trhu Seznam.cz. Jeho souhrnný podíl ve vyhledávání na českých serverech, bez ohledu na geografický původ uživatelů, vystoupal v lednu na téměř 51 procent, což je o 14 procentních bodů více než před rokem. Seznam má nyní kolem 49 procent proti téměř 60 procentům před rokem. Seznam nadále před Googlem vede ve vyhledávání mezi pouze českými uživateli. Vyplývá to z údajů statistiky Toplist. Ta měří počet kliknutí, která odesílají jednotlivé vyhledávače na české weby.

Česko je první ze skupiny pěti zemí, kde Google musel bojovat o postavení jedničky internetového vyhledávání a předstihl dominantního domácího hráče. Americký gigant oficiálně vstoupil na český trh v září 2006. Tehdy měl podíl kolem 15 procent. Jedničkou na trhu není Google v Rusku, Japonsku, Číně a Koreji.

„Jedná se o chybnou interpretaci statistik Toplistů, kdy je navíc třeba zohlednit součet tří jazykových mutací,“ uvedla mluvčí Seznamu Veronika Rozumková. Pokud by se podle mluvčí vzaly pouze přístupy českých uživatelů přes vyhledávače podle Toplistu, byl by podíl Seznamu téměř 58 procent a Googlu 42 procent. Tyto údaje ale naopak nezahrnují přístupy českých uživatelů z vyhledávačů na zahraniční weby. Podíl Googlu zahrnuje nejen přístupy z jeho domovské stránky v ČR, na Slovensku nebo z globální stránky, ale i z ostatních webů, které využívají jeho vyhledávání, tedy například ze stránek Centrum Holdings. Podobně do čísel Seznamu se započítává i podíl Firmy.cz nebo Zboží.cz.

Podle internetového odborníka Daniela Dočekala jsou zatím výsledky velmi těsné, navíc Toplist měří jen omezený vzorek českého internetu. „Google dlouhodobě míří vzhůru a rozhodně Seznam, co se podílu ve vyhledávání týče, dříve nebo později předstihne, pokud se tomu tak už opravdu nestalo. Bohužel dokud NetMonitor bude odmítat přizpůsobit metodiku realitě a měřit opravdu český internet, tak bude vše jen ve fázi dohadů,“ dodal.

Google zahájil reklamní útok, Seznam brzy odpoví

Google, který po svém vstupu na český trh téměř vůbec neinzeroval, spustil v závěru loňského roku masivní reklamní kampaň. Ta zahrnuje televizní spoty, billboardy i reklamní nálepky v pražském metru. Google propaguje nejen vyhledávání, ale například i prohlížeč Chrome. Celkový objem kampaně podle odhadů deníku E15 nepřesáhl 100 milionů korun, Google nechtěl výši marketingové investice komentovat.

Luděk Motyčka, marketingový ředitel českého Googlu:

„Věříme, že jde o kombinaci dvou faktorů. Na jedné straně k tomu přispěl organický růst uživatelské báze, za nímž stojí neustálý vývoj, zlepšení a inovace ve vyhledávání. Na straně druhé pak vzdělávací reklamní kampaň v offline mediích, jež nám umožnila oslovit i dříve méně dostupné uživatele. Je to ale jen další milník, na straně uživatelů i firem nás čeká ještě hodně práce.“

Seznam má přijít s reklamní ofenzivou v tomto týdnu. S pozměněným sloganem „Najdu tam, co hledám“ a televizním spotem chce podle mluvčí Veroniky Rozumkové prohloubit vztah se stávajícími uživateli a poukázat na rozsah služeb, které každý den poskytuje tuzemské internetové populaci.


Google v současnosti nabízí přes 60 lokalizovaných služeb pro české uživatele a asi dvě desítky služeb pro podnikatele a firmy. Vedle vyhledávače jsou to například mapy včetně fotografických náhledů StreetView nebo videoserver YouTube. Seznam.cz, který majoritně vlastní jeho zakladatel Ivo Lukačovič, je dlouhodobě nejnavštěvovanějším portálem na českém internetu. Dále provozuje například zpravodajský server Novinky.cz, katalog Firmy.cz, mapovou službu Mapy.cz, komunitní server Lidé.cz nebo realitní Sreality.cz.