Nova a Prima trvají na zrušení reklamy v ČT

Praha – Televize Nova a Prima ústy svých generálních ředitelů přislíbily účast na financování české filmové tvorby, pokud stát neprodlouží vysílání reklamy v České televizi. Šéf Novy Jan Andruško uvedl přímo možnost participace na financování Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie, který má do listopadu jisté příjmy z části výnosu za vysílání reklamy v ČT. O senátní novele zajišťující zachování reklamy ve veřejnoprávní televizi i po dokončení digitalizace se ve čtvrtek diskutovalo na semináři ve sněmovně.

„Předpokládáme ale vstřícnost ze strany státu. Věříme, že dodrží stvrzenou dohodu a prostředky z reklamního trhu navrátí do komerční sféry,“ uvedl Andruško v tiskové zprávě. Cílem novely z dílny senátorů je zajistit i do budoucna příjmy fondu pro kinematografii a zachránit nefunkční Státní fond kultury. „Rádi se přidáme k návrhu, jak financovat fond české kinematografie,“ poznamenal šéf Primy Marek Singer. Senátor za ODS Tomáš Töpfer za autory novely nabídku obou komerčních televizí uvítal, zalitoval ovšem, že nepřišla dříve.

Andruško opětovně poukázal na hrozbu arbitráží v případě, že by byla novela přijata. Podle něj by to znamenalo zásadní změnu podmínek uprostřed procesu a omezení práv na ochranu investorů. Připomněl, že ČT se v souvislosti se zrušením reklamy zvýšily koncesionářské poplatky na 135 korun měsíčně.

Singer uvedl, že se v důsledku krize prostředky na reklamním trhu ztenčily o dvě miliardy korun. ČT by se podle něj ulevilo, kdyby neměla reklamu, její programová skladba by mohla být více veřejnoprávní. Opak by v případě komerčních televizí prý mohl znamenat až zánik některých vysílacích kanálů.

Prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec naopak doporučoval zachování reklamy v ČT. V případě odchodu veřejnoprávní televize z reklamního trhu by prý hrozila jeho deformace a ovládnutí dvěma největšími komerčními televizemi. Obává se také deformace cen za reklamu.

0Generální ředitel Jiří Janeček poznamenal, že ČT na rozdíl od komerčních prostředky z reklamy prakticky nevyužívá a funguje jen jako „prodejní pult“. Podotkl také, že bez reklamy by ČT vzhledem ke smlouvám nemohla vysílat řadu kulturních a sportovních akcí.