Televize Z1 končí, majiteli došla trpělivost

Praha – Zpravodajská televizní stanice Z1 úderem dnešní půlnoci končí. Potvrdil to její generální ředitel Zdeněk Šámal, informace se objevila i ve vysílání stanice. Jde o rozhodnutí vlastníka a zároveň jediného akcionáře, finanční skupiny J&T, která vlastní licenci přes firmu První zpravodajská. „Já můžu říct pouze jedno, je mi to líto,“ uvedl Šámal. Televize Z1 vysílá digitálně a na satelitu od června 2008. Začínala v Praze a Brně, postupně se však její vysílání rozšířilo na daleko větší území republiky.

Stanice si kladla za cíl získat na trhu až tříprocentní podíl. To se jí však nepovedlo, v měření často nedosáhla ani jednoho procenta. Místo toho se ocitla ve finančních potížích, které vyvrcholily odchodem generálního ředitele Martina Mrnky. Toho na podzim nahradil někdejší šéf ČT24 a serveru tn.cz Zdeněk Šámal. Šéfredaktorem stanice se měl od února stát Michal Petrov, který stejnou pozici zastával dříve na ČT24.

Kromě drastických škrtů, kdy stanice zrušila řadu pořadů a opustily ji dvě třetiny zaměstnanců, Šámal televizi přeformátoval. Z1 pod jeho vedením cílila hlavně na diváky z řad podnikatelů a ekonomů. V prime-time se zase často objevovaly naučné dokumenty.

Video Daniel Köppl v Událostech, komentářích
video

Daniel Köppl v Událostech, komentářích

Ohlas k zániku Z1

Jan Potůček, šéfredaktor DigiZone.cz: Myslím, že majitelé Z1 nechtěli dopustit další navyšování nákladů na její provoz, a protože se koncem března bude rozšiřovat pokrytí multiplexu 3, ve kterém Z1 vysílá, raději to řešili hned. Jde o milionové náklady měsíčně. Za koncem Z1 stojí celková situace skupiny J&T, které asi nevyšly jiné obchody, a tudíž si nemůže dovolit Z1 dále dotovat.

„Reklamní trh však nereflektoval možnost oslovení specifické cílové skupiny za vyšší cenu na jednoho diváka, než nabízejí plnoformátové televize a jiná média. Není tak možné garantovat návratnost dalších investic do projektu,“ upozornil Petr Málek ze společnosti J&T. „Zpravodajská televize by se za míň dělat nedala,“ řekl Šámal serveru Mediář.cz, jenž končí v televizi spolu s dalšími 150 lidmi. Jen za loňský rok televize podle Málka prodělala 100 milionů korun.

Spoluzakladatel skupiny J&T Patrik Tkáč dodal, že si společnost velmi váží práce, kterou v poslední době odvedl Šámalův tým. „Pevně věřím, že se s některými členy týmu potkáme v příštích letech na dalších projektech,“ uvedl Tkáč.

Mediální publicista Milan Šmíd plán Z1 získat až tříprocentní sledovanost už před více než dvěma lety považoval za nereálný. „Úspěšnost zpravodajské stanice se neměří jen sledovaností, ale i tím, jak často je citována a jak dokáže nastavovat zpravodajskou agendu v médiích,“ řekl.

Do rozjezdu a následného provozu Z1 investovala skupina J&T stovky milionů korun (podle webu Motejlek.com se jedná zhruba o 700 milionů korun). V televizi se během její historie vystřídaly rozličné osobnosti. Vedle známých tváří z ostatních televizí (Martin Severa, Eugen Korda, Barbora Tachecí) se na obrazovce objevila i řada tváří, které mohli do té doby znát jen rozhlasoví posluchači.

Z mediálních projektů, v nichž se angažují některé finanční skupiny, skončil loni v srpnu například projekt hyperlokálního zpravodajství skupiny PPF nazvaný Naše adresa. V pilotním provozu nenaplnil představy investora o návratnosti.