Facebook bobtná už sedm let

Praha - Sociální síť Facebook, kterou v současnosti využívá přes půl miliardy aktivních uživatelů, vyrostla během sedmi let v mocného internetového hráče. Počet českých uživatelů sítě se za rok zvýšil o jeden milion a překročil tři miliony registrovaných Čechů. Na Facebooku je tak 30 % populace a 45 % uživatelů internetu. Facebook výrazně roste na rozdíl od většiny lokálních komunitních webů. Tvůrce projektu Mark Zuckerberg se v šestadvaceti letech díky fenomenálnímu úspěchu stal podle časopisu Time osobností loňského roku.

Například serveru Lidé.cz klesla v prosinci podle statistiky NetMonitor meziročně návštěvnost o pětinu a webu Líbímseti.cz o třetinu. Ještě výrazněji se jim propadl počet zobrazovaných stránek. Podle statistiky Socialbakers.com, která disponuje daty přímo z Facebooku, mezi uživateli mírně převažují ženy 50,5 %. Největší zastoupení mezi českými uživateli má věková skupina 18 až 24 let, těch je víc než třetina, následují ti mezi 25 a 34 lety, těch je přes čtvrtinu.

Dlouhodobý výzkum agentury Millward Brown České děti a mládež navíc ukazuje, že za dva roky se výrazně zvýšila obliba sociálních sítí mezi dětmi. Před dvěma lety navštěvovalo Facebook a jiná sociální média pouze 9 % dětí, v roce 2010 už 58 %. Dnes je Facebook pro děti jedním z nejsilnějších komunikačních kanálů, píše server Marketing & Média.

Video Rozhovor s Janem Hackerem
video

Rozhovor s Janem Hackerem

Facebook vítězí cílenou reklamou

Webové stránky začínaly jako univerzitní síť, hned jak z ní vyrostly, začaly překonávat rekordy. Už v roce 2008 pocházely víc než dvě třetiny nových uživatelů ze světa mimo Spojené státy. Tím Facebook převálcoval i do té doby vedoucího průkopníka sociálních sítí MySpace. „Otevřel se dalším aplikacím a každý z něj mohl vytěžit maximum. Dalším úspěchem bylo, že funguje v lokálních verzích, které si vytvořili fanoušci a pak už se šířil jako virus,“ vysvětluje úspěch internetového lídra ředitel společnosti Ogilvy Tomáš Jindříšek.

Stamiliony uživatelů ale ještě automaticky neznamenají úspěch. Je totiž nutné je nějak zpeněžit. O to se Facebook snaží zatím především pomocí přesně cílené reklamy. Největší sociální síť ale pomalu mění i byznys a nutí firmy s novým médiem pracovat. Podle Jindříška si tak firmy nyní daleko více uvědomují, že zákazníky je nutné spíše spojovat než na ně pouze cílit reklamu.

Sociální sítě dokončily revoluci 2.0

Rozmach Facebooku a jemu podobných služeb se rovněž výrazně podílel na přerodu klasického internetu na nový svět, který tvoří především sami uživatelé. Mluví se proto o dokončení revoluce 2.0, která přináší nové podnikatelské příležitosti. „Jestli dnes mluvíme o tom, že je zlatý věk startupů, což jsou malé začínající projekty, do kterých dávají investoři své peníze, tak myslím, že klidně můžeme říci, že jedním z těch, kdo se o to zasloužil, je Facebook a jeho obrovský úspěch,“ tvrdí Vojtěch Bednář, šéfredaktor webu Tyinternety.cz

Za devět měsíců roku 2010 Facebook vykázal čistý zisk 355 milionů dolarů (6,3 miliardy korun). Na konci loňského roku do společnosti investovaly americká banka Goldman Sachs a ruská společnost Digital Sky Technologies 500 milionů dolarů (8,9 miliardy korun). Letos v lednu získal Facebook od zahraničních investorů další miliardu dolarů (17,8 miliardy korun). Investice ohodnocují Facebook na 50 miliard USD (zhruba 890 miliard korun), s akciemi firmy se ale zatím na trhu neobchoduje.


Facebook založil před sedmi lety spolu s dalšími spolužáky student Harvardovy univerzity Mark Zuckerberg. Facebook, který byl spuštěn 4. února 2004, udělal z Zuckerberga miliardáře, loni v prosince ho americký časopis Time vyhlásil osobností roku 2010. Společnost se prostřednictvím hollywoodského snímku The Social Network dostala i na filmové plátno.