Ohrožuje Facebook své uživatele? Jen jak mu to dovolí

Praha – Sociální sítě jsou založeny na komunikaci lidí, publikování obsahu a jeho sdílení. Se zveřejňováním informací však souvisí i značné riziko, že o sobě uživatel odhalí i věci, které by měly zůstat v soukromí a mohly by být snadno někým zneužity. Tomu nahrává také snaha marketérů firem, kteří touží vidět, co lidé dělají, o co se zajímají nebo co nakupují. Je to pro ně jeden z nejlevnějších a nejjednodušších způsobů, jak se dostat co nejblíže zákazníkovi. Podle odborníka na bezpečnost sociálních sítí Daniela Dočekala však zájem firem a hlavně jejich peníze sociální sítě potřebují, a tak nabízejí soukromí uživatelů velmi obnažené.

„Soukromí je v rozporu s požadavky marketérů, a tak se například na Facebooku každý rok  část soukromí likviduje,“ uvedl Dočekal na konferenci Trendy v internetové bezpečnosti. Se soukromím uživatelů Facebooku je podle něj situace rok od roku horší, neboť soukromí uživatelů je sice možné detailněji nastavovat, ale v počátečním nastavení Facebook zobrazuje nyní již vše a všem. Relativně bezpečné je přitom umožnit přístup ke svému profilu pouze svým autorizovaným přátelům.

Hlavním problémem ochrany soukromí je však podobně jako v případě celého internetu neznalost uživatelů, kteří si sami úroveň soukromí nenastaví a nezajímají se o ni. Specialitou je také bezhlavé povolení různých aplikací, které mohou poškodit počítač, šířit viry ostatním uživatelům nebo dokonce umožnit kontrolu nad účtem uživatele. "Uživatelé jsou hloupí – klikají bezhlavě na tlačítko OK, aniž by přemýšleli, a klidně schvalují instalaci virů. Jiní bez rozmyslu zveřejňují své nebo cizí údaje, vkládají čísla bankovních účtů, e-mailové adresy či dokonce různá hesla, která vidí hackeři, monitorovací programy a aplikace," kroutí hlavou Dočekal.

Specialitou Facebooku jsou různé skupiny a stránky s nejrůznějším zaměřením. Při pohledu na nejoblíbenější stránky je patrné, že většina z nich je podvodných (jako například Každou sobotu losujeme telefon zdarma) a jsou kolikrát i s fanoušky na prodej. Stačí pak stránku jen přejmenovat a začít distribuovat fanouškům libovolný obsah. Na falešné stránky a zavirované aplikace přitom klikají statisíce Čechů, aniž by si uvědomovali možné důsledky.

K zodpovědnému chování přitom není potřeba mnoho – stačí si alespoň upravit nastavení soukromí, nepublikovat osobní údaje, jako je adresa, datum narození či kontakty, nepovolovat podezřelé aplikace a nakonec nepublikovat informace, které by vás mohly poškodit. Například oznámit celému světu, že jedete na 14 dní na dovolenou a necháváte prázdný byt…

TOP 10 stránek na českém Facebooku
Zdroj: Fejsbůček
Autor: ČT24