Experiment Piano zpoplatní na Slovensku zpravodajství

Bratislava - Slovensko chystá unikátní internetový experiment s názvem Piano. Za jeden poplatek by tam měl být dostupný exkluzivní obsah většiny zpravodajských webů. Otázkou zůstává, jestli budou Slováci ochotní sáhnout do peněženek. Pokud ano, chce projet Piano prorazit i do Čech. Přesvědčit další média ovšem nebude jednoduché, peníze se totiž mají dělit podle toho, jak dlouho stráví uživatel na tom kterém webu.

Zapojit do projektu se má až deset médií najednou. „Většina z vydavatelů má problém, že nemá dostatek tak exkluzivního obsahu, aby to mohli zpoplatnit samostatně jako například Financial Times. To znamená, že dává smysl vytvořit nějaký balíček, ve kterém se celý ten zajímavý obsah dá dohromady,“ uvedl autor projektu Tomáš Bella. „Jestli to má šanci fungovat, tak jedině v tomto modelu,“ doplnil k projektu zpoplatnění médií Tomáš Ulej, šéfredaktor serveru Sme.sk, který se do Piana zapojí.

Běžné zpravodajství bude i nadále zdarma, zpoplatnit se má pouze exkluzivní obsah. Za 2,90 eura měsíčně bude mít uživatel neomezený přístup k celému obsahu. Tahounem projektu je portál deníku Sme. Otázkou je, zda budou Slováci platit. „Přibližně jedna třetina internetové populace na Slovensku nevylučuje, že za jistých okolností je za exkluzivní obsah ochotna zaplatit,“ sdělil Andrej Miklánek ze společnosti Mediasearch. Průzkumy sice znějí optimisticky, ale realita bývá jiná, například The Times přišel po zpoplatnění o 90 % čtenářů.

Kdo všechno se do projektu nakonec zapojí a za co se konkrétně bude platit, o tom se intenzivně vyjednává. Projekt má být spuštěn 18. dubna. Autoři testují i internetovou půdu v Nizozemsku, Chorvatsku a hlavně v Česku. Tam však narážejí na více překážek, například na dominantní Seznam. Případný úspěch na Slovensku by však mohl Pianu prorazit cestu.