Zpoplatnění slovenského mediálního obsahu se daří

Praha – Po třech dnech, kdy je část obsahu na vybraných slovenských internetových portálech dostupná pouze za poplatek, se zdá, že tento koncept je pro uživatele přijatelný. Lidé totiž během těchto tří dnů zaplatili desetinásobně víc peněz, než vydavatelé sdružení v projektu Piano původně plánovali. Konkrétní čísla ale Tomáš Bella ze společnosti NextBig, která projekt připravila, zatím zveřejnit nechce. Do Piana se ale podle něj hlásí i další mediální vydavatelé a v létě chystá jeho společnost expanzi do zahraničí. Zda to bude Česko, zatím není jisté.

Podle Belly se spuštění Piana rozběhlo bez technických problémů a úspěšně: „Lidé získají za jednorázový poplatek všechno, nemusejí se otravovat placením vždy při přihlášení a to je silný motiv.“ Platební systém má také velké plány do budoucna. „Dnes máme šest platebních principů, ale do června jich chystáme rozjet dvanáct. Bude také více partnerů a poskytovatelů a chystáme také přibrat nová média,“ dodal Bella na Internet Advertising Conference s tím, že další média se přidají ve chvíli, kdy bude systém odzkoušený.

V Česku se zatím přední média kromě týdeníku Reflex zpoplatnit obsah nechystají. Zástupci společností Centrum Holding a MAFRA Jakub Unger a Michal Hanák to na konferenci za servery Aktuálně.cz a iDnes.cz prozatím zavrhli. „Na Slovensku jsou zpoplatněné jen zbytné věci, například diskuze. Ty u nás na iDnes.cz čte 15 procent čtenářů a 1 procento jich diskutuje. Takže si nemyslím, že bychom mohli na tomto principu vydělat,“ uvedl Hanák.

Proti placení za internetové obsahy se zatím ostře staví společnost Seznam, která je lídrem českého internetu, i jeho partnerský zpravodajský server Novinky.cz. Pokud Seznam nezmění svůj pohled, tak se ostatní velcí hráči na trhu nejspíše ke zpoplatnění svých webů neodhodlají. Podle Belly by však bylo třeba ke zpoplatnění zlákat alespoň tři střední média a některá další menší.