Fakta o českém Facebooku: Kdo na něm je a co dělá?

Praha - Facebook není nepřehlednou pavučinou kontaktů, ale pomocí sofistikovaného softwaru jej lze velmi dobře mapovat. Sociální síť nejvíce ožívá ve čtvrtek, během dne pak nejvíce ve večerních hodinách. Účet si zakládají více ženy, muži si ale častěji chrání soukromí. Vyplývá to z analýzy společnosti H1.cz nazvané Česko na sociálních sítích.

Za sedmiletou historii se Facebook rozrostl do enormních rozměrů. V Česku zažívá boom od roku 2009 a stále roste - nyní jej více či méně používá téměř 30 procent Čechů. Ti sice založili téměř 3,5 milionu osobních účtů, ale toto číslo je nutné snížit, protože navzdory pravidlům si někteří lidé založili účtů více. Žen je na Facebooku o 150 tisíc více než mužů. V procentuálním vyjádření je to 51 procent žen a 45 procent mužů. Čtyři procenta uživatelů své pohlaví neuvádějí.

Kvůli mnoha kauzám, které se týkaly zneužívání dat z Facebooku, se řada uživatelů poučila a svoje soukromí si před ostatními chrání. Rovná polovina českých profilů je uzavřených, což znamená, že jejich obsah vidí pouze vybraní přátelé, a nikoli náhodný člověk. Nástroj Ataxo Social Insider zjistil, že opatrnější jsou muži, z nichž si svůj profil schovalo 55 procent. U žen je to „pouze“ 47 procent.

Generální ředitel sítě Facebook Mark Zuckerberg
Zdroj: ČT24

Ve čtvrtek na Facebook, v pátek do hospody

Nejčastěji sdílíme obsah na Facebooku ve čtvrtek před víkendem a poté v neděli, když víkend končí. Naopak v pátek a sobotu si většina lidí najde jiný program, a tak se počítači tolik nevěnuje. Oproti tomu stránky „pages“ publikují obsah nejvíce v pondělí. Paradoxně v neděli, kdy je on-line daleko více lidí, publikují stránky obsah třikrát méně než obvykle, autoři stránek totiž nejsou v práci.

Při pohledu na časovou křivku je patrné, že během dne jsou lidé nejaktivnější ve večerních hodinách. Špička nastává kolem 18. hodiny a končí kolem 22. hodiny, podobně jako prime-time v televizi. Naopak stránky se chovají podle pracovní doby a nejvíce publikují dopoledne a odpoledne před odchodem z práce.

Sdílíme hlavně odkazy

Nejčastěji se s přáteli dělíme o odkazy ven z Facebooku, tento typ příspěvků tvoří 58 procent celkového počtu sdíleného obsahu uživatelů. Na druhém místě jsou běžné tetové statusy, které tvoří 17 procent obsahu. Fotky, obrázky nebo video pak tvoří desetinu obsahu publikovaného uživateli. Komentáře tvoří 14,5 procenta. 

Také u stránek jsou oblíbené odkazy (46 procent), ale velmi časté je i sdílení fotek, obrázků a videí - jak vlastních, tak i vkládaných z YouTube. Běžný status sdílí stránky v 19 procentech případů.

Novákovi, Novotní  a Svobodovi

Podobné statistiky jako v celkové české populaci platí i u jmen lidí, kteří brouzdají po komunitní síti. Nejběžnějším příjmením jsou Novákovi, Novotní a Svobodovi. V případě křestních jmen vítězí Martin, Petr a Jana. Odlišnost oproti celkové populaci je pouze u jmen typických pro starší generaci, jako je například Marie nebo Josef, kterých je na Facebooku o něco méně.

Vydáno pod