Nejvlivnější lidé v médiích podle Forbesu: Sarbu, Šmuclerová a Dvořák

Praha – Česká redakce magazínu Forbes si k prvnímu původnímu žebříčku, kterými časopis celosvětově proslul, vybrala české sdělovací prostředky. Žebříčku 40 nejvlivnějších osob tuzemských médií vévodí vrcholní představitelé velkých mediálních skupin, vydavatelství, deníků a televizí. Nejvýše v seznamu českého Forbesu stojí Adrian Sarbu - ředitel skupiny CME, vlastnící komerční televizi Nova. Na druhém místě stojí představitelka české sekce vydavatelství Ringier Axel Springer Libuše Šmuclerová. Švýcarsko-německá skupina stojí za vydáváním deníků Blesk, Aha, Sport a také společenského týdeníku Reflex. Trojici nejúspěšnějších uzavírá nynější ředitel České televize Petr Dvořák.

Původního žebříčku české mutace Forbesu se čtenáři dočkali v lednovém vydání, magazín začal v Česku vycházet od listopadu. V desítce nejvlivnějších mediálních osobností figuruje také generální ředitel vydavatelství MAFRA Johannes Werle. Je vrcholným představitelem domu, který vydává deníky Mladá fronta DNES, Lidové noviny, Metro a stojí také za vysíláním hudební stanice Óčko nebo rádia Expres. Sílící pozici internetu reprezentuje zakladatel serveru seznam.cz Ivo Lukačovič.

Přední pozice obsadil také Zdeněk Bakala, který vlastní vydavatelství Economia sdružují vydávání Hospodářských novin nebo týdeníků Respekt. Rozhlas zastupuje na sedmém místě průkopník komerčního rozhlasového vysílání v ČR a majitel rádií Evropa 2 a Frekvence 1 Michel Fleischmann.

Kromě vrcholných manažerů a vlastníků však Forbes zahrnul do svého přehledu také aktivní novináře. Mezi čtyřicítku se protlačil šéfredaktor Respektu Erik Tabery, investigativní reportér Janek Kroupa a propagátor nových médií Miloš Čermák, ale také moderátoři Václav Moravec, Jan Kraus a Leoš Mareš.

K sestavení žebříčku redakce využila několika srovnávacích hledisek. „Jsou tam objektivně měřitelná kritéria, jako například kolik lidí se na ten produkt dívá, čte ho nebo poslouchá, to znamená, jaká je prodejnost či sledovanost. Druhé objektivně měřitelné kritérium je, kolik peněz tím médiem proteče. Ono se o tom moc nemluví, ale je to velký byznys, ve kterém se za rok protočí kolem 60 miliard korun,“ uvedl šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek. Dalším kritériem bylo podle něho posouzení reálného vlivu daných osob na chod svého působiště.