Analogovému vysílání dnes odzvoní

Praha – Analogové televizní vysílání v České republice dnes v noci skončí, televize budou vysílat už jen digitálně. Stane se tak, až televize Nova vypne ve 23:59 své poslední dva velké analogové vysílače Jeseník-Praděd a Zlín-Tlustá hora a na ně navázané sítě menších vysílačů. Česká televize definitivně ukončila analogové vysílání 30. listopadu loňského roku, všechny kanály Primy vysílají již jen digitálně od 1. ledna letošního roku.

Televizní stanice mají pokrytí digitálním signálem výrazně vyšší, než měly předtím analogovým, uvedl mluvčí projektu digitalizace televizního vysílání Národní koordinační skupiny Tadeáš Novák. „Nejvíce se pokrytí zvýšilo u Primy, je to asi o dvacet procent,“ dodal.

Podle Nováka se digitální signál šíří trochu jinak než analogový a také vysílače jsou rozmístěné na jiných místech. „Z tohoto důvodu se najdou i dnes lidé, kteří v analogové éře signál přijímali a teď ho přijímat nebudou,“ podotkl. Tyto problémy bude řešit Český telekomunikační úřad, který bude signál prověřovat. Problémy s dostupností signálu bývají podle Nováka nejčastěji v horských oblastech, jako je Šumava, Beskydy nebo Jeseníky.

Kvůli přijímaní digitálního vysílání si lidé museli pořídit televizor s vestavěným digitálním tunerem, případně ke staršímu televizoru dokoupit set-top-box, tedy přístroj převádějící digitální vysílání na signál, který je schopen zobrazit i starší přijímač. „Dle průzkumů z konce minulého roku je však většina veřejnosti na příjem digitálního vysílání již dlouho připravena,“ uvedl Novák.

Pro zajištění bezproblémového přechodu ze zemského analogového televizního vysílání na digitální bude i po vypnutí k dispozici bezplatná informační telefonní linka 800 90 60 30 a webové stránky www.digitalne.tv.


„Na naši informační linku se obracejí asi desítky lidí denně s celou škálou dotazů. Asi polovinu dotazů z nich tvoří problémy se signálem. Domníváme se však, že nárůst dotazů nebude od pondělí příliš výrazný,“ řekl Novák.

Proces digitalizace, který začal v roce 2000, bude definitivně ukončen v létě letošního roku. Je hrazen ze zvláštního účtu České televize, který je financován výnosy z reklamy na ČT. Ve prospěch státní informační kampaně Národní koordinační skupiny by z něj mělo být odvedeno 18 milionů korun a na účet Českého telekomunikačního úřadu 7,5 milionu korun. Budování vysílačů, dokrývačů a další technické záležitosti si ale hradí jednotlivé televize samy.