USA chtějí více chránit soukromí na internetu

Washington - Americká vláda chce více chránit soukromí uživatelů mobilních zařízení a internetových služeb. Dnes proto představila příslušný návrh zákona, podle kterého by musely technologické společnosti upozorňovat uživatele, že jejich produkty mohou sbírat informace o tom, co lidé dělají a kde se pohybují.

„Jak se internet vyvíjí, důvěra zákazníků je nezbytná pro další růst digitální ekonomiky,“ uvedl v tiskovém prohlášení k chystanému zákonu prezident Barack Obama. Zdůraznil, že firmy mohou na internetu úspěšně podnikat jen tehdy, když se jejich zákazníci budou cítit bezpečně. Přispět by k tomu podle něj měl právě zákon chránící soukromí.

Připojit se k regulím budou moci firmy nejspíš dobrovolně

Konečná podoba zákona ještě bude záviset na jednání o zákonu v Kongresu. Administrativa ale zatím upřednostňuje to, aby norma prozatím vytvořila směrnice, k nimž by se sice firmy mohly připojit dobrovolně, ale pokud by se je zavázaly dodržovat, hrozily by jim za porušení sankce. Americká vláda tento přístup navrhuje zejména z toho důvodu, že zavedení klasické regulace by trvalo výrazně delší dobu.

Vládní iniciativa přichází v době, kdy technologické společnosti hledají nové způsoby, jak se dozvědět nové informace o svých zákaznících. Přispívá k tomu i stále širší využívání chytrých telefonů a tabletů, které umožňuje poskytovatelům zjistit nejen, co lidé na internetu hledají, ale i kde se v té době nacházejí.

Velcí hráči chtějí varovat zákazníky před možností sběru informací

Soukromí narušují také některé aplikace, které si uživatelé do svých mobilních zařízení stahují. Velké společnosti jako Apple, Google, Amazon či Microsoft ve středu uzavřely dohodu, že jejich aplikace, které umožňují sbírat osobní údaje o zákaznících, budou uživatele před touto svou schopností varovat, ještě než si je lidé nainstalují. V současnosti některé aplikace o sbírání osobních informací uživatele vůbec neinformují.

Internetové společnosti mohou díky informacím o zákaznících zlepšit své služby a lépe je přizpůsobit jednotlivým uživatelům. Zároveň ale tyto údaje využívají i k osobnímu nastavení reklamy, která konkrétního zákazníka dovede lépe oslovit.

Krádeží osobních údajů přibývá

Ruku v ruce s tím, jak lidé stále častěji využívají internet i různé aplikace v mobilních telefonech, narůstá nebezpečí krádeže osobních údajů. Průzkum společnosti Javelin Strategy & Research ukázal, že se v roce 2011 stalo obětí podobné krádeže 12 milionů Američanů. V porovnání s rokem 2010 to představuje nárůst o 13 procent.

Americký prezident Barack Obama:

„Ochrana soukromí nikdy nebyla tak důležitá jako dnes, ve věku internetu a chytrých telefonů.“


„Google o vás ví téměř všechno,“ říká aktivista za ochranu soukromí na internetu Peter Eckersley. Stačí, když denně pošlete email, využijete jeho mapy, prohlédnete si nejnovější zprávy a videa na YouTube nebo sociální síti Google plus - a jste v pasti. Obama proto navrhuje, aby uživatelé internetu měli individuální kontrolu osobních údajů, právo na bezpečné nakládaní s daty, přístup k nim a jejich případně opravě a aby bylo omezeno množství soukromých informací.

Google se brání. Přišel s novými pravidly, aby lidé věděli, co se s jejich údaji děje. Kritikům to nestačí. Chtějí možnost říct jasné ne sběru informací. Zastánci Googlu a dalších internetových firem ale varují, že miliony lidí využívají jejich služby jen proto, že jsou užitečné a zdarma. „Google je zřejmě mnohem důvěryhodnější než mnoho dalších velkých technologických firem. Ale protože toho o nás ví tolik, musíme po něm vyžadovat větší míru důvěry,“ říká Eckersley.

A totéž teď chce i Bílý dům. Barack Obama má před prezidentskými volbami - a může si být jistý, že ochrana soukromí na internetu je lákavým tématem pro stovky milionů internetových uživatelů, a tím i potenciálních voličů.