Angry Birds - víc než jen splněný sen Rovia

Monte Carlo - Naštvaní ptáci se mstí za ukradená vejce zeleným prasatům. Angry Birds - jednu z nejúspěšnějších mobilních aplikací - si stáhla už miliarda lidí. I když Angry Birds nebyly první hrou finského Rovia, firmu proslavily. Není divu, že se logo rozzlobených ptáků dnes objevuje na firemních mikinách, které v Roviu slouží skoro jako uniformy nebo poznávací znamení, a na ples se v šatech s logem Angry Birds nebála vyrazit ani manželka jednoho z manažerů firmy. O úspěchu Angry Birds si redaktorka ČT Zuzana Luňáková povídala s Mikaelem Hedem, jedním ze zakladatelů Rovia.

Před příchodem Angry Birds mělo Rovio už na kontě přes padesát her. Vytvoření dnes už legendární hry podle Heda předcházela dlouhá diskuse o tom, co dělá dobrou hru dobrou hrou a podobně. V úspěch hry firma od začátku doufala. „Jak je teď po celém světě oblíbená, ale naprosto předčilo naše očekávání,“ upozornil Hed.

O úspěchu Angry Birds svědčí i to, jak se ke hře a jejímu logu hlásí zaměstnanci firmy. I sám Hed se v ní procházel po Monte Carlu při vyhlašování cen Světový podnikatel roku. „Naši zaměstnanci můžou nosit, co chtějí. Je ale pravda, že podobnou mikinu nosí hodně zaměstnanců. Vyjadřují tak blízký vztah k firmě a navíc je to pohodlné,“ vysvětlil Hed.

Angry Birds všude, kam se podíváš

Hodnota Rovia nyní díky úspěchu Angry Birds dosahuje 11 miliard dolarů. Firma má vlastní zábavní park a Hed přiznal, že expanzi ještě není konec. „Snažíme se s naštvanými ptáky expandovat, kam jen to jde. Tady je pořád kam jít. Značku posilujeme. Kromě toho naše firma pracuje na nových projektech,“ nastínil.

Důležitou roli v zisku firmy hrají také tržby z prodeje reklamních předmětů. „V loňském roce tvořily příjmy z prodeje reklamních předmětů téměř 30 procent našich tržeb. Takže ano, je to důležitá součást našeho podnikání. A pořád roste,“ popsal Hed.

Rovio ale zdaleka nehodlá usnout na vavřínech a spoléhat jenom na Angry Birds. „Teď půjde na trh naše nová hra Amazing Alex. To bude první z našich nových značek, které chceme postupně uvést na trh,“ dodal Hed. On i další zástupci firmy svorně věří, že se podaří úspěch Angry Birds zopakovat.

Kopírování přidělává Roviu vrásky

Ruku v ruce s úspěchem se ale dostavily i negativa popularity, a to především kopírování klíčových produktů. „Bohužel je to problém, který musíme řešit i my. S paděláním našich výrobků bojujeme ve spolupráci s úřady. Snažíme se nabízet originál všude, kde to jde, abychom padělky eliminovali,“ popsal Hed.

Angry Birds jsou na trhu od roku 2009. Cílem hry je v roli ptáků získat zpět svá vejce, která odcizili nepřátelé – zelená prasata. Hráči pomocí praku vymršťují ptáky do herního pole, a snaží se tak zasáhnout některé z prasat a tím je zneškodnit. První verzi hry Rovio vydalo 10. prosince 2009 pro operační systém iOS firmy Apple. Následovaly verze pro systémy Android a Symbian. Hra se setkala s velmi pozitivními ohlasy uživatelů i kritiků.