Češi jsou přeborníky ve lhaní na sociálních sítích

Praha - Na sociálních sítích lže více než polovina českých uživatelů. Vyplývá to z průzkumu výrobce čipů Intel v Česku a dalších osmi zemích. Podle průzkumu se svým obrazem na internetu manipuluje padesát devět procent mužů a padesát šest procent žen. Průzkumu Intelu se v červnu zúčastnilo 4 400 lidí v devíti zemích Evropy, Středního východu a Afriky. V Česku to bylo přes pět set respondentů. 

Zdroj: ISIFA/SME Autor: Vladimír Šimeček

Sociální sítě znatelně zasahují do života řady lidí. Podle mluvčího českého Intelu Pavla Svobody se během několika posledních let změnilo chování lidí, kteří do svého digitálního i společenského života přijali sociální sítě. „Naše profily na těchto sítích odhalují naše touhy působit atraktivněji, inteligentněji nebo provokativněji,“ uvedl.   

Nejrozšířenější manipulací na sociálních sítích je všeobecně zařazování pouze lichotivých fotografií, uchylují se k ní dvě pětiny uživatelů. Čechům a Španělům ve srovnání s ostatními zeměmi nadprůměrně záleží na image zábavných a provokativních drsňáků. S tímto atributem se v praxi pojí uveřejňování fotografií z večírků, momentek z adrenalinových činností, jako jsou extrémní sporty, či sdílení vtipů.

„Specifičtí jsme hlavně v tom, že rádi tam dáváme lichotivější fotografie a snažíme se vypadat lépe a zajímavěji, než vlastně jsme,“ potvrzuje Pavel Svoboda, PR manažer Intel.

Vysoký podíl „virtuálních machrů“ je v tuzemsku nejenom u nejmladších respondentů, ale například i ve věkových skupinách nad pětačtyřicet let, kde se k nim hlásí každý pátý respondent.   

V profilech uživatelů jednotlivých zemí se promítají kulturní rozdíly. Například v Egyptě a Spojených arabských emirátech respondenti usilovali o vytvoření jakési intelektuální aury, aby se jevili inteligentnějšími, Češi a zejména Češky se více než ostatní chlubí domácími zvířaty a rodinnými příslušníky. Výsledných 33 procent znamená proti ostatním Evropanům velký náskok, čtvrtina Čechů se pak přihlašuje z míst, která na druhé udělají dojem.

Dovolená se psem
Zdroj: Isifa/Rex Features
Autor: Fabio Ingala

Lidé kvůli svému obrazu na internetu více čtou nebo cvičí, jsou také ochotni usilovat o společnou fotografii s celebritou nebo sledovat populární pořad v televizi, jen aby byli v obraze. K tomuto se přiznává 20 procent Čechů, ve stejném procentu speciálně kvůli sociálním sítím pořizují rodinná fota z dovolené.