Televize ani rozhlas nesmějí vysílat reklamu na tvrdý alkohol

Praha - Vysílání reklamy na tvrdý alkohol není po dobu prohibice v souladu se zákonem o regulaci reklamy. Rozhodla o tom Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Vycházela přitom z nařízení ministerstva zdravotnictví, podle kterého v Česku kvůli otravám metanolem platí od pátku zákaz prodeje, podávání a nabízení lihovin s obsahem alkoholu od 20 procent. Za odvysílání reklamy hrozí pokuta až dva miliony korun. 

V rozhodnutí se RRTV odvolává na zákon o regulaci reklamy, který zakazuje propagaci zboží, jehož prodej je v rozporu s právními předpisy. Reklamu na lihoviny s obsahem alkoholu od 20 procent tak za trvání prohibice nelze šířit v televizním a rozhlasovém vysílání ani prostřednictvím audiovizuálních mediálních služeb, jako je umisťování názvů výrobků či log do uměleckých děl, tedy takzvaného product placementu. 

Za reklamu na lihoviny s obsahem 20 a více procent alkoholu se v Česku loni utratilo asi 442,5 milionu korun. To je zhruba třetina celkových výdajů za reklamu na alkoholové nápoje, které loni dosáhly zhruba 1,3 miliardy korun. 

Už v neděli stáhla Česká televize reklamu na Pražskou vodku, kterou následovaly i další spoty na tvrdý alkohol. „ČT si je plně vědoma mimořádnosti situace a v souladu s nařízením ministra zdravotnictví zareagovala tak, že dočasně stáhla ze svého vysílání všechny reklamy na alkohol s vyšším obsahem než 20 procent,“ komentovala situaci pro lidovky.cz mluvčí ČT Michaela Fričová. 

Reklamu na tvrdý alkohol stáhla také TV Nova. „V současnosti reklamu na lihoviny s 20 a více procenty alkoholu na našich kanálech nevysíláme,“ řekla mluvčí Novy Marie Fianová. Podle FTV Prima je na komentář k dnešnímu rozhodnutí RRTV zatím brzy. „Nyní je ještě zcela předčasné cokoli v tomto směru komentovat,“ řekl vedoucí oddělení PR FTV Prima Václav Mazánek. Žádné oficiální vyjádření zatím neplánuje ani Rada pro reklamu (RPR).