Sněmovna zatrhla řev televizních reklam

Praha – Zákon zřejmě v budoucnu zakáže televizím vysílat reklamu hlasitěji než ostatní pořady. Zákaz by měl platit od poloviny příštího roku, za porušení by hrozila pokuta až 5 milionů korun. Detaily k zákazu má stanovit vyhláškou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Restrikce se má vztahovat i na znělky, které oddělují reklamu, teleshopping nebo označení sponzora od ostatních vysílaných pořadů.

Poslaneckou novelu dnes hladce schválila sněmovna hlasy 122 ze 146 přítomných poslanců, norma nyní míří k posouzení Senátu. Předloha se podle jejího spoluautora Václava Mencla (ODS) dotkne komerčních televizí, neboť veřejnoprávní Česká televize „řvoucí“ reklamu už ze svého vysílání odstranila a hlasitost vysílání sjednotila.

Komerční televize budou mít po přijetí novely sedm měsíců na to, aby se novým pravidlům přizpůsobily, stejně tak i výrobci reklamy. Rada pro vysílání má stanovit vyhláškou například podrobnosti k regulaci hlasitosti vysílané reklamy. Rada by také ukládala pokuty a dohlížela na dodržování zákazu. Autoři předlohy odhadují, že by se kvůli tomu výdaje rady zvýšily o asi 200 tisíc korun na novou techniku.

Poslanecká sněmovna - ilustrační foto
Zdroj: ISIFA/VLP

Návrh ukládá provozovatelům televizního vysílání povinnost zajistit to, aby hladina hlasitosti vysílání reklamy, teleshoppingu a označení sponzora byla „v souladu s technickou specifikací stanovenou vyhláškou“ rady pro vysílání. Neměla by tak být vyšší než hlasitost předcházejícího i následujícího vysílání. Podnětem k novele byly dlouhodobé stížnosti televizních diváků.