Dvořák: Nový kanál pro děti nejspíš odstartuje do května

Praha - Nový kanál České televize určený dětem by měl být spuštěn v první polovině příštího roku. Řekl to v Událostech, komentářích generální ředitel České televize Petr Dvořák. Za své roční působení kladně hodnotí například navýšení sledovanosti hlavní zpravodajské relace ČT Událostí či změnu systému vlastní výroby. Do roku 2016 by chtěl dosáhnout vyváženého rozpočtu.

Nový kanál ČT pro děti a vzdělávání by měl být podle Dvořáka spuštěn v první polovině příštího roku. Připustil i jeho spojení s oslavami 60. výročí zahájení televizního vysílání v Československu (1. května 1953). Kanál má již svého výkonného ředitele, název mu však stále chybí - měl by patřičně vyjadřovat sounáležitost s dětmi a juniory, podle všeho bude český.

Výkonným ředitelem kanálu se na konci srpna stal Petr Koliha, dosavadní umělecký ředitel Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež ve Zlíně. Za sebou má kromě režisérské činnosti (Něžný barbar 1989, Výchova dívek v Čechách 1996) také působení v ČT. V letech 1990 až 1995 vedl tvůrčí skupinu České televize zabývající se tvorbou celovečerních filmů, televizních her a seriálů. V letech 2001 až 2002 byl ředitelem programu České televize. Je volícím členem Evropské filmové akademie (EFA), členem Evropské asociace dětského filmu (ECFA), Filmového a televizního svazu (FITES) a Asociace režisérů a scenáristů (ARAS).

Dvořák: Události se odlišily od komerčního zpravodajství

Mezi nejvýznamnější změny za rok působení v ČT Dvořák řadí například změnu systému vlastní výroby, vytvoření tvůrčích producentských skupin, zavedení kreativních producentů či proměnu obsahové a formální části hlavní zpravodajské relace Události. Prosazeno bylo také budoucí spuštění zmíněného pátého kanálu zaměřeného na děti a vzdělávání. „To jsou všechno změny, které byly součástí mého kandidátského projektu, a jsem rád, že za ten rok se podařily všechny minimálně nastartovat,“ řekl Dvořák.

Dvořák je spokojen také s nárůstem sledovanosti hlavní zpravodajské relace Události. Od 1. dubna letošního roku byl navýšen čas, který Česká televize této relaci věnuje, na 55 minut. „Pomohlo nám to odlišit zpravodajství České televize od komerčních zpravodajství, věnovat se spíše věcem, které jsou pro diváka důležité a zásadní, ne které jsou pro něj pouze zábavné nebo informativní,“ sdělil Dvořák. Svůj potenciál podle něj zatím nevyužil pořad En-Ten-Tý-Ky, zaměřený na mladší věkové skupiny. Podle Dvořáka s ním Česká televize přišla předčasně. „Mladší věkové skupiny zatím ještě mají k ČT1 trošku delší cestu,“ dodal.

Rok 2016: Vyvážený rozpočet

Do roku 2016 by měla podle Dvořáka Česká televize vyvážit příjmy a výdaje, tak aby hospodařila s vyrovnaným rozpočtem. „Při nastavování dlouhodobých plánů jsme šli složitou cestou. Peníze, které se nám podařilo ušetřit, jsme chtěli přesunout do vlastní výroby, do podpory dramatických pořadů, dokumentů a zpravodajství,“ upřesňuje Dvořák.

Nejvíce změn dostál kanál dosud známý jako ČT4, který byl dnes přejmenován na ČTsport. Ne všichni tuto změnu kvitovali. Hokejový komentátor České televize Robert Záruba na svém twitterovém účtu píše: „Málokterá firma spláchne šest let budování značky ve chvíli, kdy si diváci zvyknou.“ V květnu iniciované změny však podle Dvořáka měly být komentátorem připomínkovány dříve. „To, že to kritizuje v tuto chvíli, je, myslím, nefér vůči instituci, ve které pracuje,“ dodává Dvořák.