Dočká se Česko komunitních médií pro zájmové skupiny?

Praha – Kromě veřejných a komerčních médií by v České republice mohla působit tzv. komunitní média zaměřená na alternativní program zájmových skupin. Dnes se tímto tématem bude zabývat konference Mediální křižovatky po dvaceti letech, kterou organizuje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Akce se účastní přední mediální odborníci.

Jedním z předpokladů vzniku komunitních médií je podle mediálního experta z brněnské Masarykovy univerzity Henryho Loesera jejich ukotvení v zákoně, díky tomu by se jim otevřel prostor pro získání vysílacích licencí. „Napsal jsem proto pro Českou republiku návrh nového mediálního zákona, který by umožňoval vznik a fungování tohoto nového sektoru komunitních médií,“ řekl Loeser minulý týden ve vysílání Radia Wave.  

Dodal, že vláda nebo RRTV musí vytvořit podmínky pro rozvoj, regulaci, formování a financování komunitních médií. RRTV zveřejnila na webu dokument s názvem Komunitní média - materiál k veřejné konzultaci, ke kterému lze do 15. října zasílat připomínky.  

Ve světě začala komunitní média získávat na oblibě v 70. letech

Komunitní média jsou řízena občany a dobrovolníky, kteří je vytváří pro svou komunitu bez státních nebo firemních zásahů. Jejich financování lze mimo jiné zajistit z části koncesionářských poplatků nebo přerozdělením zisků z reklamy komerčních subjektů, které v Česku tímto způsobem nyní přispívají na rozvoj kinematografie.  

Ilustrační foto
Ilustrační foto

 

Z koncesionářských poplatků jsou například financována komunitní média v Rakousku, Belgii, Švýcarsku nebo Dánsku. Ve Francii na jejich provoz přispívají provozovatelé komerčního vysílání. Celkem je dnes v Evropě více než 1 500 komunitních rádií a zhruba poloviční počet televizních stanic. Tématem komunitního vysílání se v roce 2008 zabýval Evropský parlament, který uvedl, že tato občanská a alternativní média posilují inovace, kreativitu a různorodost obsahu.


Podle předsedkyně RRTV Kateřiny Kalistové komunitní média zatím nejsou v Česku tématem, o kterém se mluví. „RRTV se proto rozhodla s tím něco udělat a zveřejnila na svých webovkách materiály, a těch odezev není tolik, kolik jsme si představovali,“ řekla Radiu Wave Kalistová.        

Akce Mediální křižovatky po dvaceti letech, kterou pořádá RRTV spolu s Českou televizí a Českým rozhlasem, se v Telči uskuteční v úterý a ve středu. O komunitních médiích budou první den konference diskutovat prezident mediální skupiny Lagardere Active ČR Michel Fleischmann, Kalistová či ředitel odboru Nová média ČRo Alexandr Pícha.