Na konci Financial Times Deutschland má prý podíl Merkelová

Berlín – Dnešní doba není pro tištěná média příznivá. Německý deník Financial Times Deutschland (FTD) proto po třinácti letech končí. Poslední vydání si lidé mohli koupit 7. prosince. Fungovat přestanou i internetové stránky. Od roku 2000 deník prodělal téměř 250 milionů eur. Není přitom jediný, který v Německu prochází krizí. Nedávno požádal o insolvenci i vydavatel deníku Frankfurter Rundschau. Noviny všeobecně opouštějí inzerenti. Mediální firmy hledají v současné době nový funkční obchodní model.

Zanikající list uznává, že za jeho koncem stojí internetová konkurence, neochota utrácet za tištěnou reklamu a špatná rozhodnutí, zároveň ale dodává, že za zavření redakce může i německá kancléřka Angela Merkelová. Neuposlechla prý ekonomické rady FTD, což vedlo k ekonomické krizi, která stojí za zkázou novin. „Nyní nemá nikoho, kdo by jí předem řekl, jaká rozhodnutí, která v eurokrizi učiní, za další tři až 12 měsíců selžou. V každém případě ne na růžovém papíře,“ vysvětlil list, který se od ostatních liší právě charakteristickým růžovým novinovým papírem.

Končí tak významný list, jehož jméno znalo více zemí. O práci přijde přes tři sta lidí. „Významný list to je hlavně pro Británii, v Německu měl určitě také dobré jméno, byl to ale takový pokus přesadit známou značku do německého prostředí. Jak se ukazuje, tak tento pokus nevyšel,“ prohlásil komentátor Reflexu Miloš Čermák. 

Lidé stále méně čtou noviny. „Od těch pak odcházejí inzerenti, kteří jakoby následují čtenáře. FTD proto v Německu nikdy nevydělával,“ poznamenal Čermák s tím, že se jedná o obecný problém, který se netýká pouze a jenom Německa. „Ztrácejí ten svůj obchodní model. Noviny vždy vydělávaly hodně peněz, v posledních letech to tak ale není,“ konstatoval Čermák. Inzerenti pak ale odcházejí do firem, kde zprávy pouze distribuují nebo je přejímají.

Miloš Čermák, komentátor Reflexu:

„Firmy, které obsah vytvářejí, investují do zpravodajství, zaměstnávají novináře, těm peníze ubývají. To je hlavní problém. V Německu se reklamní balík, který jde do tisku, zmenšil tak o dvacet procent.“


Změny jsou možná největší od vynálezu knihtisku

Žurnalistika a mediální firmy se podle Čermáka nyní nachází v klíčovém momentu. „Říká se, že jde o největší změnu od vynálezu knihtisku,“ řekl komentátor s tím, že média všeobecně nyní hledají nový obchodní model, jak financovat žurnalistiku. 

FTD začal jako společný podnik britské společnosti Pearson, která vydává Financial Times, a Gruner + Jahr, kterou ovládá mediální skupina Bertelsmann. Pearson však v roce 2008 svůj poloviční podíl prodala německému partnerovi. FTD vykazoval náklad kolem 100 tisíc výtisků. 

Krize zasáhla i další německý tisk, nevyhnula se ani Spojeným státům

Německý levicově liberální deník Frankfurter Rundschau na sebe podal návrh na insolvenci v polovině listopadu. V posledních letech vykazoval mnohamilionové ztráty a nyní mu hrozí zánik. Frankfurter Rundschau poprvé vyšel 1. srpna 1945. Byl prvním deníkem, jenž vycházel v americké zóně okupovaného Německa a celkově druhým deníkem v poválečném Německu.

Také americký časopis Newsweek přestane na konci letošního roku vycházet v papírové podobě. Šéfredaktorka a spoluzakladatelka společnosti The Newsweek Daily Beast Tina Brownová oznámila, že poslední číslo v USA vyjde 31. prosince. Pak bude k dispozici už jen digitálně. Newsweek vychází od roku 1933.