Na sítích Schwarzenberg poráží Zemana, ale prohrává se svým dvojníkem

Praha – Prezidentské volby ovládaly sociální sítě. Zájem o ně je na nich dokonce větší, než tomu bylo v případě olympiády v Londýně. Voliči na Facebooku či Twitteru svým kandidátům fandí, zaznívá ale i kritika. Poptávka je také o videa z volebních štábů. Schwarzenbergova hymna visí v několika verzích na YouTube a má stovky tisíc zhlédnutí.

Více než stovka postů publikovaná v posledních třiceti dnech vyšvihla Karla Schwarzenberga na špici mezi kandidáty na prezidenta. Svého rivala pro druhé kolo Schwarzenberg drtí nejen v poču zveřejněných postů, ale také v počtu fanoušků, nalákat se mu jich podařilo zhruba šestkrát víc než Miloši Zemanovi.

V posledních 30 dnech před volbami přibylo Schwarzenbergovi na Facebooku 28 495 fanoušků a nastoleného trendu se Schwarzenberg drží i nyní. Zatímco v pondělí měl zhruba 124 tisíc fanoušků, ve čtvrtek se již přehoupl přes 153 tisíc. Mírné zlepšení ovšem zaznamenal i Zeman, který si oproti pondělku připsal necelých 6 tisíc fanoušků, překročil tak hranici 25 tisíc příznivců. Kompletní přehled toho, jak fanoušci kandidátům na prezidenta postupně přibývali, najdete na speciální stránce portálu ČT24 Zachyceno v síti.

Srovnání počtu uživatelů sociálních sítí, kteří vyjadřují podporu dvojici kandidátů, nicméně nemusí nutně znamenat, že by se Miloš Zeman obecně těšil u veřejnosti menší podpoře. Mezi jeho voliče totiž podle průzkumu agentury STEM/MARK patří hlavně starší lidé - silná je skupina nad 60 let a více - mezi kterými se sociální sítě netěší takové oblibě.

Volby lákaly Čechy na Twitteru víc než olympiáda

Počet zmínek na Twitteru při zahajovacím ceremoniálu londýnských olympijských her mírně přesahoval hranici jedné tisícovky. Při volbách překonal během soboty hranici 6 tisíc tweetů, které obsahovaly slova jako volby, volby2013, prezident, prezident2013, odvoleno apod.

Na sociálních sítích táhne vzpomínka na Havla i děkovačka

Za zmínku stojí také to, které příspěvky fanoušky jednotlivých kandidátů před volbami nejvíce zaujaly. Schwarzenberg na Facebooku zabodoval vzpomínkou na Havla. Zemanova facebookovská komunita nejvíce „lajkovala“ Zemanův komentář k amnestii vyhlášené prezidentem Václavem Klausem. Ruku v ruce s tím, jak oběma kandidátům přibývá fanoušků, roste také zájem o jejich statusy. A tak předvolební příspěvky v počtu lajků i komentářů porazilo pozvání k druhému kolu voleb, které oba kandidáti zveřejnili v tomto týdnu.

Avšak bezkonkurenčně nejvíce lidí přitáhlo Schwarzenbergovo poděkování voličům publikované na jeho facebookovém profilu v sobotu po zveřejnění prvních výsledků. To si připsalo 29 tisíc „lajků“, což je na české poměry nadstandardní číslo, a dva tisíce komentářů.

Na Twitteru porazil Schwarzenberga jeho falešný dvojník

V případě Twitteru byl i během voleb znát nižší zájem lidí o tuto sociální síť - mnohem výrazněji přitom v případě Zemana. Jeho profil na této síti má jen desítky příznivců. Že jde spíše o okrajovou záležitost, je zřejmé i z toho, že tam tweety v poslední době nezveřejňuje ani Zemanův tým. Poslední tweet pochází z 19. prosince 2012.

Schwarzenberg oproti tomu patří s více než 6 tisíci fanoušky v českém twitterovském světě mezi celebrity. Jeho falešný dvojník ale zabodoval mnohem více, když přilákal přes 16 tisíc následovníků. Z komentářů, které se pod tweety falešného knížete objevují, je přitom jasné, že i když se Schwarzenbergův tým od tohoto profilu hlasitě distancoval, řada lidí si stále neuvědomuje, že nejde o jeho oficiální stránku.

Kníže se zklidní, Zeman bude naopak hýřit aktivitou

A co můžeme od dvou prezidentských finalistů očekávat na sociálních sítích před druhým kolem voleb? Ambicí Schwarzenbergova týmu by údajně mělo být zklidnění situace a utlumení aktivity na sociálních sítích tak, aby se pozitivní vlna nezačala obracet proti němu samotnému. Tým se totiž obává, že přílišné zahlcení voličů přívalem statusů může některé z nich odradit. „Lidé, kteří jsou již rozhodnuti volit pana Schwarzenberga, nepotřebují, aby jim to někdo připomínal každou hodinu,“ řekl v rozhovoru pro HN manažer Schwarzenbergovy internetové kampaně David Gaydečka.

Lze tedy očekávat, že se kníže a jeho lidé budou nyní snažit hlavně „offline“, tedy naživo v terénu, a svou komunitu na Facebooku bude jen občas informovat o aktuálním stavu věcí a udržovat ji v pohotovosti před druhým kolem. Masová digitální komunikace má údajně ustoupit - už se tak ostatně děje.

Kandidáti na prezidenta ve 2. kole
Zdroj: ČT24

Naopak mnohem větší aktivita se dá na sociálních sítích čekat od prezidentského týmu Miloše Zemana. Otázkou však je, do jaké míry se mu podaří zabodovat u nejčastějších uživatelů sociálních sítí, tedy mladých lidí, kteří inklinují spíše ke Schwarzenbergovi.

I tak ale může Miloš Zeman najít na Facebooku dostatek podporovatelů. Čechů starších 45 let, ze kterých se rekrutuje už nosná část Zemanových voličů, je podle statistik serveru Socialbakers na Facebooku více než půl milionu, tedy 14 procent české facebookové komunity. To je sice menší podíl, než jaký připadá na potenciální voliče Schwarzenberga, avšak stále má Zeman z čeho vybírat. 

Volbami nežily jen sociální sítě

Nárůst zájmu o jednotlivé kandidáty v posledních týdnech před volbami je patrný také ze statistik vyhledávání zveřejňovaných prostřednictvím Google Trends. I tady se Schwarzenbergovi podařil silný závěr. Zatímco v 90 dnech před volbami si Miloš Zeman držel ve vyhledávání nad ministrem zahraničí většinou náskok, od 8. ledna se začala karta obracet a Schwarzenberg zaznamenal v počtu dotazů raketový nárůst a v sobotu jeho jméno na Googlu vyhledávalo téměř dvakrát tolik lidí než Zemanovo.

Statistika vyhledávání kandidátů na Googlu
Zdroj: ČT24/Google Trends

Zájem o prezidentské kandidáty byl také na největší internetové encyklopedii Wikipedia. Trend byl přitom podobný jako na Googlu - nejvíce lidí vyhledávalo články spojené s prezidentskými kandidáty v sobotu. Informace o Schwarzenbergovi si tehdy našlo přes 58 tisíc lidí, zatímco o Zemana se zajímalo jen zhruba 24 tisíc lidí. Od soboty zájem o vyhledávání kandidátů klesá - více informací najdete na stránce Zachyceno v síti.