Mediální expert k prezidentským rivalům: Strategii neměnit!

Praha - Volební týmy Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga se snaží na poslední chvíli „vychytat mouchy“ v kampani a zaměřit se na oblasti, kde rivalové prezidentské volby předtím neuspěli. Zeman chce kampaň výrazně posunout směrem do virtuálního prostoru, Schwarzenberg zase nasadí telefonisty, kteří se budou snažit přemluvit voliče v regionech, kde v 1. kole vyhrál jeho konkurent. Mají tyto tahy šanci na úspěch?

Ředitel mediální agentury Atmedia Petr Majerik ve svém článku na mediálním serveru Mediaguru zhodnotil překvapivý úspěch předvolební kampaně Karla Schwarzenberga slovy: „Právě ukončená kampaň na jeho podporu v kole prvním vstoupí do učebnic politického marketingu v novodobé historii České republiky.“

V prvním kole nicméně skončil první Miloš Zeman. Důvod?

Podle Majerika Zemanova kampaň nijak nevybočovala z průměru. K vítězství mu ale pomohl přesný zásah cílové skupiny - tedy zejména lidí nad 45, respektive 60 let věku z menších měst a obcí. Velmi se pak v jeho případě osvědčily televizní debaty. „K vítězství Miloše Zemana nejvíce přispěly právě televizní debaty, v nichž nejlépe dokáže využít své bohaté zkušenosti a slovní mistrovství,“ podotýká Majerik. 

  • Karel Schwarzenberg autor: ČT24, zdroj: ČT24
  • Miloš Zeman autor: ČT24, zdroj: ČT24

Zeman na sítích, Zeman na golfu

Na rozdíl od Schwarzenberga podcenil Miloš Zeman sílu sociálních sítí. Jeho tým si je toho vědom a právě to se má nyní změnit. Expremiérovi lidé chtějí kampaň výrazně posunout směrem do virtuálního prostoru, zejména na Facebook. Tam je co dohánět - Zemanova komunita čítá necelých 26 tisíc fanoušků, což je přibližně šestkrát méně, než má jeho protivník.

Petr Majerik, ředitel mediální agentury Atmedia

„Zemanova sázka na sociální sítě na poslední chvíli by mohla být kontraproduktivní. Mohla by působit nevěrohodně. Asi stejně, jako by působil třeba billboard s fotografií Miloše Zemana na golfu. Navíc by druhá strana mohla upozornit na okopírování její strategie.“

Tým Karla Schwarzenberga chce zase mobilizovat voliče pomocí telefonistů. Ti by se měli snažit zapůsobit na voliče především na Moravě a severozápadě Čech, tedy v Zemanových baštách z prvního kola. Tyto telefonáty však mohou řadu lidí spíše iritovat. Podle Majerika navíc nebyl úplně správný tah zmíněnou strategii zveřejnit předem, protože voliči již nebudou překvapeni a dopředu vědí, že jde o čistě účelový krok.

Petr Majerik, ředitel mediální agentury Atmedia

„Z typologického hlediska nevyžádané telefonáty iritují zejména introverty, kteří představují přibližně třetinu populace, což je dost. Navíc došlo k vyzrazení tohoto záměru předem, což eliminuje efekt překvapení, kdy se může oslovený cítit důležitě, že si na něj někdo vzpomněl. Takhle ví, že je to čistě účelová záležitost.“

Majerik by tak tento postup nedoporučoval. Na druhou stranu podotýká, že obsah a forma hovoru není známa, a právě to může mít rozhodující vliv na dopad této formy komunikace.

Pro Čechy není tento model kampaně úplnou novinkou. Na telefonování potenciálním voličům vsadila také ODS před volbami v roce 1998, kdy do zdejších domácností vrthla s nahraným vzkazem Václava Klause vybízejícího člověka na druhém konci drátu k účasti u uren a volbě pravice.     

Starostové do hospod

Kromě telefonování hodlá Swarzenbergův tým vyrazit do více než čtyř stovek hospod a restaurací na Moravě i v Čechách. Jako základnu pro setkávání s voliči zvolí zejména restaurace, které se zapojily do akce „Hospody volí Karla“. Tyto podniky zároveň fungují jako distribuční centra pro propagační materiály prezidentské kampaně, jako jsou placky, letáky, samolepky a další. Setkávat se s voliči budou, bez nároku na honorář, známé osobnosti jako třeba bývalá předsedkyně Akademie věd Helena Illnerová, socioložka Jiřina Šiklová, hudebníci Michal Prokop, Milan Cais a další.

Upřímnost především

Hlavní význam gradující kampaně budou mít podle Majerika televizní debaty. „Tyto debaty, v nichž divák vycítí každou neupřímnost či zaváhání, budou mít pro závěrečnou část kampaně rozhodující význam,“ podotýká Majerik. Podle něj tak například nebude dobré, aby v nich Zeman přešel na tvrdou kritiku Schwarzenbergovy účasti v nepopulární vládě.

Petr Majerik, ředitel mediální agentury Atmedia

„Naopak to může u některých nerozhodnutých voličů vzbudit lítost k osobě Karla Schwarzenberga, protože tato diskreditační taktika by při známé razanci Miloše Zemana působila manipulativně.“

Na druhou stranu by Majerik nedoporučoval, ani aby se Schwarzenberg od vlády distancoval. To by totiž podle něj působilo účelově.

Být na místě mediálních poradců obou politiků, ředitel agentury Atmedia by nijak zvlášť neměnil jejich dosavadní strategie. „Jak Miloš Zeman, tak Karel Schwarzenberg by měli vsadit na svoji osobnost, nadhled a zkušenosti v kombinaci s nějakou pozitivní komunikací,“ uzavírá Majerik.

Jakou televizní strategii oba kandidáti zvolí, bude možno zjistit už dnes. Česká televize totiž odvysílá večer od 20:00 další stěžejní televizní duel Zeman versus Schwarzenberg. Sledovat jej bude možno na kanálech ČT24 a ČT1.