Schwarzenberg na Facebooku porazil i Jágra (Zeman Berdycha)

Praha - Prezidentské volby patřily na sociálních sítích v Česku k nejsledovanějším událostem v historii. Dvojici finalistů - Karla Schwarzenberga a Miloše Zemana - vyšvihly mezi české celebrity virtuální komunity a zejména Karlu Schwarzenbergovi pomohly sociální sítě mobilizovat voliče. Mohly Facebook, Youtube či Twitter rozhodnout o výsledku voleb?

Volby na sociálních sítích táhnou. Za posledních 30 dní padlo na veřejných profilech, sociálních sítích a v diskusích přes 530 tisíc komentářů obsahujících jména dvou finalistů prezidenstké volby (unikátně komentujících lidí bylo přes 60 tisíc).

Zmínek k volbě tak bylo pětkrát více, než zaznamenala debata za uplynulých třicet dní ke Klausově amnestii (přes 100 000 příspěvků), a dokonce 40krát více než diskuse o všech mobilních operátotech v Česku dohromady. 

Nekalá hra? Blokují se události i profily

Ruku v ruce s rostoucím zájmem o volby se na sociálních sítích otevřela nová frontová linie. Někdo se například pokusil nabourat do soukromého účtu volebního manažera Karla Schwarzenberga Marka Vocela, následně Facebook účet zablokoval. O profil dočasně přišel také aktivista Matěj Hollan, který na internetu vyzýval proti volbě Zemana a Fischera.

Podobný osud stihl také událost „Jdu volit a volím Karla i v druhém kole“, která měla přes 170 tisíc potvrzených účastníků. Facebook tuto událost včera večer zablokoval a podobně bylo zablokováno facebookové spojení mezi oficiální webovou stránkou Schwarzenberga volimkarla.cz a sítí Facebook.

Sprovodit přitom něčí profil či událost z facebookovského světa není nic těžkého. Facebook totiž ovládají roboti. A pokud se najde dostatečný počet lidí - v Česku stačí okolo 20 lidí - kteří nahlásí profil jako falešný, nebezpečný nebo jako spam, Facebook daný profil zablokuje. Majitel profilu může sice žádat o odblokování, to je však obvykle běh na dlouhou trať. Kdo za útokem na daný profil stojí, je navíc téměř nemožné zjistit.

Kandidáti na sítích hýřili aktivitou

Tým Miloše Zemana vyhlásil po prvním kole voleb útok na sociální sítě - konkrétně Facebook - a tato aktivita se mu do značné míry podařila. Zemanova komunita se rozrostla na více než 49 tisíc fanoušků, oproti stavu před prvním kolem se tak jejich počet více než zdvojnásobil. Ukazatel „Mluví o tom“ dokonce přesáhl počet fanoušků Zemanova profilu, když vystoupal na více než 77 tisíc. Počet interakcí s touto stránkou byl tedy velmi výrazný, nelze však přesně určit, zda šlo o aktivitu Zemanových příznivců, nebo odpůrců.

O Zemanovi se na Facebooku bouřlivě diskutuje

Profil Zemana na FB: „Mluví o tom“ odpovídá 162 procentům celkové Zemanovy komunity.

Profil Schwarzenberga na FB: „Mluví o tom“ odpovídá 65 procentům celkové Schwarzenbergovy komunity.

Zeman si také v období mezi oběma koly připsal na své konto nejkomentovanější příspěvek své kampaně. Stalo se jím jeho vysvětlení rozdílu mezi pravicí a levicí postované na Facebook 14. ledna, které si během následujících deseti dní připsalo přes tisíc komentářů a téměř 6 tisíc „lajků“. Oproti tomu nejpopulárnějším příspěvkem na facebookovém profilu Karla Schwarzenberga zůstalo poděkování z prvního kola voleb s téměř 30 tisíci lajky.

Zatímco Zemanův tým chtěl před druhým kolem voleb o sociální sítě bojovat, tým Karla Schwarzenberga avizoval zmírnění své aktivity. Svého původního plánu se ale nakonec moc nedržel – jeho příspěvků na sociálních sítích přibylo poměrně hodně, tým je zveřejňoval i několikrát denně. A rozrůstala se i jeho facebooková komunita. Od minulého pondělí si připsala 80 tisíc nových fanoušků, celkem tedy Schwarzenberg na této síti má přes 205 tisíc příznivců.

Nejkomentovanější posty kandidátů na Facebooku
Zdroj: ČT24/Facebook

Tým Karla Schwarzenberga se činil i na YouTube, kde bylo na kanál Volím Karla mezi prvním a druhým kolem voleb nahráno zhruba 90 videí. Efektivita ale pokulhávala. Zatímco Schwarzenbergovo pobroukávání hymny na tiskové konferenci po prvním kole voleb si prohlédly statisíce lidí, nové příspěvky zhlédly pouze tisíce, maximálně desetitisíce lidí. Více lidí přilákal také volební spot Miloše Zemana, jehož plná verze má na YouTube přes 160 tisíc zhlédnutí. 

Kandidáti mezi celebritami

Prezidentská volba vyšvihla kandidáty mezi celebrity. Karel Schwarzenberg se s 205 tisíc fanoušky na Facebooku dotahuje například na zpěváka Daniela Landu, kterému fandí přes 210 tisíc lidí. Schwarzenbeg již také porazil největší sportovní magnety českého Facebooku, kterými jsou Jaromír Jágr s více než 173 tisíci fanoušky a Petra Kvitová s 111 tisíci fanoušky. Naopak na absolutní hvězdu českého Facebooku Ewu Farnou kníže ještě zdaleka nemá, té totiž na této sociální síti fandí přes 330 tisíc lidí.

S kým se na Facebooku měří Karel Schwarzenberg (stav 26. 1. ve 12:00)
Zdroj: ČT24/Facebook/SocialBakers

Zajímavé je také srovnání se zahraničními politiky. Například německá kancléřka Angela Merkelová má nyní na Facebooku 227 tisíc příznivců. Avšak na Twitteru nad ní Schwarzenberg jasně vítězí - kancléřka na této síti má necelé 4 tisíce fanoušků, zatímco Schwarzenberg přilákal více než 6 tisíc lidí. Oběma to ale nandal falešný Schwarzenbergův dvojník, který má na Twitteru skoro 17 tisíc followerů. A ještě lépe si na Twitteru vede také Jaromír Jágr s 91 tisíci následovníků.

Miloš Zeman na Facebooku porazil v počtu fanoušků například hudební skupinu Divokej Bill (přes 43 tisíc fanoušků) nebo tenistu Tomáše Berdycha, který má jen zhruba 26 tisíc fanoušků. Zeman i Schwarzenberg se však oba kvůli volbám zařadili mezi tři nejpopulárnější české politiky na této síti (kromě nich tam patří ještě Vladimír Franz, který vypadl v prvním kole voleb). 

S kým se na Facebooku měří Miloš Zeman (stav 26. 1. ve 12:00)
Zdroj: ČT24/Facebook/SocialBakers

Rozhodnou sociální sítě o výsledku voleb?

Pokud by výsledek voleb závisel pouze na sítích, v počtu fanoušků by na celé čáře zvítězil Karel Schwarzenberg. Jenže vzít v úvahu je třeba to, že zatímco mezi Schwarzenbergovy voliče patří zejména mladí lidé, kteří Facebooku hojně využívají, Zemana naopak v drtivé většině volí starší Češi, kteří na sociálních sítích téměř nejsou. 

Diskutabilní je také praktický efekt reklamy na sociálních sítích. Na Facebooku oba kandidáti v poslední době zahlcovali reklamní plochy a teoreticky tak mohli oslovit až 3,8 milionu Čechů, kteří Facebook využívají. Prakticky však výsledné číslo bude mnohem menší. Reálně je totiž na Facebooku aktivní zhruba třetina uživatelů a k těm se reklama dostane. „Zbytek jsou občasní návštěvníci, které ovlivňuje něco zcela jiného než výzvy na Facebooku,“ připomněl nezávislý internetový publicista a konzultant Daniel Dočekal v textu na Lupě.cz.

Sítě jsou navíc jen jedním z komunikačních kanálů během kampaně. Podle expertů nelze opomíjet zejména vliv tradičních médií jako například televizní debaty, kde mohou voliči porovnat kandidáty a posoudit, který z nich je pohotovější a jak se chovají ve skupině.

Neméně důležité je i setkávání kandidátů s voliči. „Kontaktní kampaně se stávají stále důležitější. Volič má lepší pocit, když se s dotyčným setká, když si s ním může zanadávat nebo může jemu zanadávat, a to zvyšuje efektivitu kampaně,“ upozornil v rozhovoru pro portál ČT24 odborník na marketingovou komunikaci Pavel Dolanský. Hodnotit volby pouze optikou virtuální bubliny vytvořené sociálními sítěmi tak může být velmi mylné.