Placené on-line zpravodajství už není pro lidi tabu

Londýn - Uživatelé internetu jsou čím dál častěji ochotní platit za on-line zpravodajství. Vyplývá to ze studie výzkumného institutu Oxfordské univerzity. Podle něj se počet placených registrací ve Velké Británii za minulý rok víc než zdvojnásobil – na devět procent. Ochota platit za on-line obsah stoupá ale i ve Spojených státech, Německu nebo ve Francii.

Z výzkumu vyplynulo, že placené on-line obsahy jsou nejpřijatelnější pro lidi ve věku 25 až 34 let. Studie rovněž naznačuje, že častěji jsou ochotni dát peníze muži. Výzkum má přitom zvláštní význam pro periodika, která se rozhodla zavést placené stránky. Mezi ně patří třeba i slavné plátky Sun, Daily Telegraph, Bild nebo Washington Post.

Výzkumníci přišli i na to, že placené zpravodajství zajímá ve Spojených státech hlavně osoby, které vlastní tablet nebo smartphone. V první řadě šlo o zařízení vyrobené společností Apple. Tento trend byl ale v Británii méně výrazný. Podle odborníků je totiž v zemi nabízena spousta aplikací zdarma. 

„Data ukazují, že v průměru 10 procent lidí zaplatilo za zprávy v nějaké digitální podobě. Číslo se tak zvedlo oproti loňsku o třetinu,“ konstatoval profesor Robert Picard, ředitel výzkumu v Ústavu pro studium žurnalistiky. Podle něj se dobře prodávají v internetové podobě hlavně publicistické magazíny. „Placené digitální časopisy se stávají normou. Nabízejí analýzy a komentáře, což obecné zpravodajství nepřináší,“ dodal Picard. 

U lidí starších 45 let internet stále poráží televize

On-line průzkumu, na kterém byla studie založena, se zúčastnilo 11 tisíc lidí z celkem devíti zemí. Ve Španělsku, Itálii, Japonsku a městských částech Brazílie lidé nejčastěji označovali za hlavní zdroj zpráv právě internet.

Televize jako starší typ média měla navrch v Německu, Francii, Dánsku, Velké Británii a Spojených státech. Čísla se ovšem značně lišila s věkem respondentů. Lidé do 35 let dávali s výjimkou Francie přednost zpravodajským obsahům z webu, lidé nad 45 let zase silně preferovali televizi.