Uvízlo na sociálních sítích: Další předčasné volby?

Další předčasné volby? Téma, které rezonuje na sociálních sítích. Lidé diskutují nad tím, jaká a zda vůbec nějaká koalice po těchto volbách může vzniknout a kladou si otázku, zda nepůjdeme k volbám znovu. Všímají si také debaklu stran podporovaných současným i minulým prezidentem, tedy SPOZ a Hlavu vzhůru.

Lidé zaznamenali slova Andreje Babiše, který v první reakci rozhodně vyloučil účast Hnutí ANO ve vládě. Jasně se ani nevyjádřil k možné podpoře jakékoliv menšinové vlády. I když následně už svá slova poněkud mírnil, voliči je komentují.

  • Jan Špinka - Takže pokud Babiš řekne NE vládě, půjdeme k volbám znovu? To by byl tah.
  • Kateřina Kňapová - ANO a Úsvit budou blokovat jednání o vládě, KSČM stojí „automaticky“ mimo, takže přijdou na řadu nové volby, kde už vyhraje ANO.
  • Ondřej Tůma - přijde mi, že většina politických „lídrů“ už počítá s tím, že za pár měsíců půjdeme volit znova 

Diskutující na sítích si všímají i fiaska, jaké ve volbách utrpěly strany podporované Milošem Zemanem a Václavem Klausem.

  • David Bachmann ‏ - Nakonec mi  volby2013 přinesly malou radost. Mizerný výsledek Bobošíkové a SPOZ dává naději, že nejsme všichni blázni!
  • Zu - Ale jedno pozitivni tu vidim a chci zavolat ahoooj pro spoz
  • Tomas Brych - Klausův polibek smrti - Bobošíková ve volbách 2010 - 3,67%, letos 0,43%.

 Samotné strany  se zatím vesměs omezily na poděkování voličům za podporu:

  • Piráti - Děkujeme všem více než 132 000 voličům za hlasy, 2,66 % není vůbec špatný výsledek. Minimálně dobrý rozjezd pro další volby příští rok! :).
  • KDU-ČSL: Lidi, pojďme slavit Tohle je důležitý moment pro všechny příznivce KDU-ČSL.

O účast ve vládě se ale zatím neperou. Již výše zníněná nechuť Hnutí ANO vládnout není krátce po volbách osamocená, ODS mluví o nutnosti „rekonvalescenece“ v opozici a rovněž TOPka jakoukoliv možnost, že by se stala koaliční stranou, vylučuje. 

  • Karel Schwarzenberg - Když se podívám na výsledky, vylučuji naši přítomnost ve vládě. Moje matka mi vždycky říkala: Vyvaruj se špatné společnosti.

Sociální sítě jako spása?

V České republice je 6,5 milionů uživatelů internetu, 80% z nich jsou lidé starší 18 let tedy voliči. Na Facebooku komunikuje aktivně 2,5 milionu lidí, svůj profil tam ale má téměř 4 miliony lidí. K sociální síti Twitter je jich přihlášeno asi 200 tisíc. Tato čísla už stojí politickým stranám za to, aby sociální sítě využívaly ke komunikaci s voliči. Svůj záměr tak činit před volbami avizovaly skoro všechny.  Ne všem se ale na sociálních sítích daří stejně. Některým se sice daří nabírat ohromná množství lidí, to ale v konečném důsledku nemusí nic znamenat. Daleko důležitější je totiž počet lidí, kteři na stránkách aktivně diskutují. V „náboru“ bylo nejúspěšnější Babišovo ANO. Dařilo se mu získávat 1500 až 2000 fanoušků denně.

Vytížení fanoušků na Facebooku
Vytížení fanoušků na Facebooku

Z grafu je ale patrné, že do diskusí se aktivně zapojovalo jen asi 30 procent z nich. Poměrově  daleko víc bodovala  KDU-ČSL nebo Strana zelených. Ačkoliv mají fanoušků násobně méně než hnutí ANO, podařilo se jim přimět většinu z nich, aby nezůstali jem  u „lajku“ a do diskusí o stranické politice se zapojili aktivně. Zatímco v případě Zelených nejde o překvapení, protože její voliči jsou na sítích jako doma, KDU-ČSL se na sítích dařilo, přestože její voličská základna je spíše tradiční a v tomto směru srovnatelná například s ČSSD. Své příznivce dokázali vybudit k mnohem větší aktivitě než sociální demokraté. Vedoucí Studií nových médií FF UK Josef Šlerka to ve studiu ČT dával do souvislosti mimo jiné s odlišným průměrným vzděláním voličů těchto stran.

Komunikativní lídr = polovina úspěchu 

Ve studiu ČT24 Josef Šlerka potvrdil, že pro úspěch stany na socilálních sítích je určující, jak komunikuje sám předseda či lídr ať už píše sám, či pod jeho jménem kdosi z volebního týmu.  Andreje Babiše nazval „celebritou na sítích“.  Svou schopností na Twitteru šikovně komentovat dění podle Šlerky  dokázal paralyzovat kritiku namířenou vůči němu a jeho hnutí.

Finální aktivita fanoušků na FB
Finální aktivita fanoušků na FB

V absolutních číslech se nejvice lidí do kampaně podařilo vtáhnout právě Andreji Babišovi. Červeně jsou v grafu vyznačeni voliči, kteří svou podporu omezili na jediný „lajk“. Zeleně pak ti, kteří se zapojili aspoň dvakrát.

Pokud byly letošní volby něčím charakteristické, pak to byla obrovská masa voličů, kteří do posledních chvil váhali koho volit. Strany proto sázely například na předvolební klipy šířené právě na sociálních sítích.

Nejsledovanější předvolební videa stran
Nejsledovanější předvolební videa stran

Největší „zásah“ se v tomto směru podařil Straně zelených. Rapujícího Ondřeje Lišku vidělo více než 240 tisíc lidí. Naproti tomu například klipy Bohuslava Svobody nebo Petra Fialy z ODS vidělo „sotva“ 40 tisíc fanoušků.

Nová média = nová spása?

„Nová média ještě nikomu volby nevyhrála, ale plní funkci jakéhosi prvního dolaru, kterými přispějete na sbírku či na akci.  Lidé, kteří dají straně svůj virtuální “lajk„ jsou více nakloněni zapojit se do reálné volby a proto jsou nová média už neodmyslitelnou součástí každé volební kampaně,“ uzavřel expert na problematiku nových médií Josef Šlerka.